FOOD FRIDAY: BARBEQUEPUCKAR

Okej alltsĂ„ hörni - dagens Food Friday blir en rekommendation och recept dag! Har ni provat Anammas formbara fĂ€rs? Om inte sĂ„ Ă€r ni in for a treat. Jag kĂ€nner redan att den hĂ€r produkten har förĂ€ndrat mitt liv! Den Ă€r SÅ enkel att anvĂ€nda, Ă€ven om du anvĂ€der hela innehĂ„llet i pĂ„sen pĂ„ en gĂ„ng sĂ„ Ă€r den sĂ„ lĂ€tt att ha att göra med. Glöm att stĂ„ och mixa bönor och kikĂ€rtor och potatis och majsstĂ€rkelse osv osv - hĂ€r blir det bra biffar/bollar direkt! (man kan sĂ„klart göra det andra ocksĂ„, haha)

För att kunna tillaga nÄgot med den hÀr fÀrsen behöver den tina. Man kan tina i vattenbad eller bara lÄta den mÀngd man ska anvÀnda ligga framme i 30 minuter/ 1 timme ungefÀr. Jag har gjort det sistnÀmna bÄda gÄnger jag har anvÀnt fÀrsen. Jag har tillagat bÄde biffar till hamburgare samt mindre smÄ puckar. SmÄ puckar tyckte jag gick snabbast och var behagligast, dÄ trots att min fÀrs tinat i över en timme bÄda gÄngerna sÄ blev den sÄ himla iskall dÄ man skulle hÄlla pÄ att hantera och forma den. NÄgot att tÀnka pÄ bara. 
 
Receptet jag ska dela med mig av nu Àr samma som jag gjorde förra fredagen till Midsommar som skulle bli vÄra hamburgare, och i veckan har vi Àtit dem till lunch i smÄ puckar istÀllet. Ingredienserna syns ovan men jag skriver dem hÀr ocksÄ. Receptet Àr baserat pÄ alla fÀrs, det vill sÀga 10 normalstora biffar.

Anammas Formbara FÀrs / 1 gul lök / 3 klyftor vitlök beroende pÄ vad man gillar / 2 msk soja / 2 msk barbequesÄs / Smoked Paprika pulver efter behov / Svartpeppar och salt efter behov. 
 
Hacka upp den gula löken efter egna mÄtt. Min sambo Àr superkinkig med lök sÄ jag försökte hacka sÄ smÄtt jag kunde men jag misslyckades ganska mycket just den hÀr gÄngen haha. Vitlöken tyckte jag var godare att pressa i, dÄ sprider sig smaken pÄ ett annat sÀtt. Blanda lök med fÀrs och torra kryddor med en stor trÀgaffel. Eller med hÀnder, if you please. Fyll sedan pÄ med barbequesÄs och sojasÄs. Det gÄr givetvis ocksÄ att justera efter smak och behov. Nu - blanda blanda blanda blanda! 

Forma sedan biffar/bollar/puckar/jÀrpar - what ever! Bli amazed över hur fantastisk den hÀr fÀrsen Àr, haha! Hetta sedan upp valfri matolja i en stekpanna och placera ut ett gÀng för att steka pÄ. Stek pÄ medelhög vÀrme! De Àr oerhört snabbstekta sÄ var försiktig sÄ ni inte brÀnner sönder dem. Ni kommer mÀrka direkt hur fasta och hÄllbara de Àr nÀr de blir klara sedan, det tog verkligen inte lÄng tid. 
 
Servera med riktigt goda tillbehör! Klyftpotatis! Morötter! Hamburgerbröd! Vegansk coleslaw! Tomater! 

Vad tror ni? Kommer det att bli awesome? Har ni provat fÀrsen? Kommer ni att göra det? BerÀtta om ni har ett extremt bra recept jag mÄste prova för fÀrsen!!
#1 - - Annaaaanas:

Åh va gott, det mĂ„ste vi testa hemma!! :D

Svar: DO IT! :D
Bunny