EN DAG PÅ KULTUREN

Som jag skrev i mitt senaste inlÀgg sÄ trippade vi runt pÄ Kulturen idag. DÀr Àr alltid sÄ fint! För er som inte vet Àr Kulturen ett museeum och utstÀllningsstÀlle i Lund! Jag har spenderat mÄnga sommarlov dÀr, dÄ min farmor och farfar Àlskade att ta med mig och min syster dig.

Jag Àlskar att kika pÄ alla tillfÀlliga utstÀllningar, som till exempel det kvinnliga modet, men Àven de stÄende utstÀllningarna, speciellt Friluftsmuseet, som Àr namnet pÄ den samling gamla byggnader och hus de har samlat pÄ sig genom Ären. Gamla pÀrstgÄrdar, almogehus, smÄ torp och till och med en kyrka!

Jag Àlskade verkligen alla gamla 1700 - 1800-tals klÀnningar i utstÀllningen! För evigt det bÀsta klÀdmodet jag vet. Och jag kan verkligen stirra mig blind pÄ alla deras möbler i rokoko och nyrokoko-samlingarna. LOVE IT. Allt jag önskar mig hÀr i vÀrlden Àr worldpeace, att alla blir veganer och en stor pluffsig och bullig rokoko soffgrupp!

Fun fact: i gymnasiet sĂ„ gjorde vi ett sammarbete med Kulturen och jag har faktiskt hĂ€ngt pĂ„ utstĂ€llning dĂ€r! Jag gick bild&form linje och gemensamt med bĂ„da dessa kurserna och Kulturen fördjupade vi oss i kinesisk konst och den kinesiska kulturen, och deltog sedan pĂ„ en tillfĂ€llig ustĂ€llning om just detta. Jag gjorde en pytteliten tavla i akvarell samt en stor Lotusblomma i silkespapper och stĂ„ltrĂ„d. Det var tider det! Mitt bĂ€sta ögonblick i gymnasiet haha, att fĂ„ hĂ€nga pĂ„ ett av mina favorit museeum!Â