RECEPT: JULSK*NKA AV ROTSELLERI

Jag har mina senaste fyra jular gjort julsk*nka pÄ smÄ qournfileér. Det Àr vÀldigt enkelt och blir supergott! Men nu vill jag ju Àta helt veganskt, vilket innebÀr att jag mÄste skippa qournfileér till Qourn lanserar sina veganska grejer i Sverige! DÀrför tog jag mig an uppdrag Julsk*nka PÄ Rotselleri! Julskinka pÄ vad som helst som inte Àr en liten grisbÀbis-rumpa and I'm on it, kind of! 

Börja med att skala rotsellerin, jag tyckte det var lÀttast med en liten kniv. Gör den gÀrna platt och stadig i botten sÄ den stÄr still och inte rullar ivÀg (och dÀr fick jag lÄten VÄr Julskinka Har Rymt pÄ huvudet). Man kan skala den i en rund form om man vill ha en rÀtt sÄ lik julskinka som möjligt. UngefÀr en tredjedel av rotsellerin försvann dÄ jag skalade min sÄ tÀnk pÄ den nÀr ni vÀljer en i butiken!

SkÀr sedan skÄror i ett rutmönster och pensla med olja och salta och sedan in i ugnen pÄ 175 grader i ungefÀr tvÄ timmar eller tills den blivit genommjuk. Jag satte 45 x 2 tvÄ ungefÀr. Man fÄr kolla av med sin lilla mÀtsticka om den Àr mjuk. Jag lÀt det var lite "krispigt" (vet inte hur jag ska beskriva det nÀr den inte Àr tillrÀckligt mjuk, men som okokt potatis liksom?) i nedre delen av rotsellerin eftersom den snart ska in i ugnen en stund till pÄ högre vÀrme!
 
Under tiden kan man blanda sin senapsgriljering! En matsked olja, en matsked senap, en matsked sirap eller lönsirap. Man ska Àven ha lite ströbröd men inte i griljeringen som jag förvirrade mig med. Ströbrödet strörs pÄ efter vi penslat pÄ senapen! Höj vÀrmen i ugnen till 225 grader nu. 

Sedan ska lilla rotsellerin in i ugnen igen i 10-15 minuter! Och dÀrefter Àr den klar att Àtas! Vi Ät den varm pÄ rostade smörgÄsar med grönkÄl. Hur gott som helst! Smakade inte direkt julskinka som man minns det, men det gör inte mig nÄgot, jag tyckte ÀndÄ aldrig om det. Smaken var senap förstÄs, lite lÀtt salt och nÄgot som pÄminner om blomkÄl. Faktiskt var det vÀldigt gott! Jag kommer defenitivt att göra en till jul, och jag lÀr göra den pÄ lillejulafton sÄ den hÄller sig frÀsh och god.
#1 - - M I L I N A . S E :

Jag och mamma hade tÀnkt göra den dÀr till jul! :D

Svar: Do it! :D Tyckte det var annorlunda och lite frÀscht med all annan julmat :D
Bunny

#2 - - Angelica:

Visste inte ens att man kan göra sÄ! MÄste nÀstan prova :D

Svar: Ica har ett bra recept och Àven Vegomagasinet! :D
Bunny

#3 - - Abra:

Jag tĂ€nkte göra sĂ„dan till jul, men sĂ„ hade mamma testat och sa att ingen tyckte det var gott alls :S sĂ„ tĂ€nkte göra seitanjulsk*nka istĂ€llet. Det blir ju ioförsig bra det med :) grymt recept och bilder ❀

Svar: Jag tyckte det var supergott, men sÄ gillar jag ju mat pÄ grönsaker och speciellt blomkÄl! Seitan Àr ju gjort pÄ gluten sÄ det tÄl jag tyvÀrr inte :( Hoppas din djurfria skinka blir super oavsett vad det blir! ^^
Bunny

#4 - - Mirano:

Gjorde nÄgot liknande förra Äret, sÄ himla gott ju! :D

Svar: SĂ„ gott! :D
Bunny