SVAR PÅ KOMMENTAR (Ă€nnu en Harry Potter frĂ„ga)

"Jag har en sak jag undrar över nÀr det kommer till sista boken. I slutet nÀr Harry och Voldemort duellerar sÄ förklarar ju Harry en hel del saker för Voldemort. Bl.a. förklarade Harry att han sjÀlv var flÀderstavens rÀttmÀtiga Àgare. Han sa varför, det handlade om Draco Malfoy tror jag... Men jag förstod ÀndÄ inte. Vet du hur det hÀnger ihop? =)"

Voldemort gav Draco Malfoy i uppdrag att döda Professor Dumbledore. Helt ovetande om att Dumbledore fallit för frestelsen av UppstÄndelsestenen (och glömt bort att stenen för tillfÀllet var förhÀxad till en Horoxrux), och just dÄ var döende. Dumbledore litar pÄ att det Àr Snape som ska avsluta Dracos jobb. Dock Àr det sÄ att innan Snape hinner upp till tornet dÀr Draco befinner sig med Dumbledore (och Harry), sÄ avvÀpnar Draco Dumbledore. Hux flux och hokuspokus, Dumbledores trollstav Àr nu tagen av Draco.

Det hÀr vet inte Voldemort, eftersom han bara fÄtt höra frÄn Snape att han dödade Dumbledore. Men dÄ flÀderstaven inte fungerar som han förvÀntat sig sÄ funderar han pÄ vad han missat. Han kommer sedan pÄ att det var ju Snape som dödade Dumbledore, och för att fÄ full effekt av flÀderstaven mÄste han döda Snape....

Men staven Àr ju inte Snapes, den Àr ju Dracos. Och bara nÄgra veckor innan, dÄ Harry, Ron och Hermione tillfÄngatogs och sedan flydde frÄn Malfoy Mansion sÄ vann Harry Dracos hagtornsstav. Det innebÀr att pÄ slutet, dÄ Harry och Voldemort har sin sista duell, sÄ har Harry makten över bÄda trollstavarna. Hagtornsstaven har redan vunnit över flÀderstaven en gÄng, och bÄda tillhör nu Harry.
#1 - - helene:

tack nu förstÄr jag! :)