LILLA POTATIS

 
Sex mĂ„nader, fast egentlige nĂ€rmre sju mĂ„nader dĂ„ jag skriver detta inlĂ€gget. NÄMEN SLUTA VAD FORT TIDEN GÅR. Halva min mammaledighet har sagt swosh, och vad har vi gjort? Suttit inne precis som alla andra. Det Ă€r sĂ„ enormt trist, och tiden gĂ„r Ă€nnu fortare dĂ„ dagarna gĂ„r in i varandra och man inte vet om det Ă€r mĂ„ndag eller fredag. Vi har det givetvis bra Ă€ndĂ„, men det hade varit sĂ„ roligt att kunna göra utflykter, trĂ€ffa folk och gĂ„ pĂ„ babysim och yoga tillexempel. 

Men sex mÄnader alltsÄ, föddes han inte igÄr? Det Àr faktiskt enormt lyxigt att fÄ sÄ hÀr mycket tid med sitt barn, det kan man vÀl tacka covid19 och isoleringen för i alla fall. Eftersom Mr Handsome jobbar hemma fÄr han ju ocksÄ en massa extra tid med sin son, och det Àr faktiskt guld vÀrt.
 
Jag och min lilla Potatis. Det Àr verkligen sÄ mysigt att leka med honom nu. Eller alltsÄ det har ju varit mysigt att vara med honom frÄn dag ett, men att följa hans utveckling, sÄ hÀftigt det Àr! Nu börjar ju personligheten komma fram och jag tror att det hÀr kommer bli en riktigt roligt liten spillevink! Han fÄr mig att skratta sÄ mÄnga gÄnger om dagen med allt han gör.  
 
Den hÀr lilla kroppen blir starkare och starkare, det roligaste som finns Àr att stÄ upp! Han har börjat lista ut hur hoppgungan fungerar och dÀr studsar han gÀrna nÄgra gÄnger om dagen. Han börjar ocksÄ fÄ klÀm pÄ att sitta upp, inte sjÀlv utan stöd, men i sin matstol gÄr utmÀrkt och dÀr kan han sitta lÀnge och leka med sina leksaker. Allt ska utforskas, de smÄ lapparna med tvÀttrÄd Àr roligast just nu. 
 
Vi har börjat med smakportioner, cirka en matsked vid frukost och middag om humöret tillÄter. Han Àr duktig och nyfiken och har redan greppat vilken mat som Àr hans och vilken som Àr vÄran. Avokado Àr jÀtte jÀtte gott till skillnad frÄn min aprikospuré som Àr blÀ!
 
Den hÀr var föresten inte heller en hit, vi fÄr prova om nÄgon mÄnad igen, för den var otroligt prisvÀrd i alla fall. Och vego! Det finns lite vego-utbud bland barnmaten men inte jÀttemycket. MÄlet Àr att jag ska laga hans mat sjÀlv sedan, men just nu Àr det smidigt med klÀmmisar. 
 
Tror ni de har gÄtt bÀttre med att sova sjÀlv? Nope! Min fina lilla sovpÄse hjÀlpte inte ett dugg, fortfarande sover han bÀst mellan oss tvÄ, om han sover alls. Det Àr mycket som hÀnder i lilla kroppen nu och ben och armar flaxar varje natt. Gosigt Àr det i alla fall och han fÄr sova med oss, i alla fall till han börjar krypa, vill inte riskera att han druttar av sÀngen, den Àr ju nÀstan en meter hög!
 
Vi har ocksÄ bytt till sitt-delen pÄ vagnen! Det var mest för vÄr egen bekvÀmlighet, det var gott om utrymme kvar till honom i ligg-delen och han trivdes sÄ bra dÀr i sÄ vi hade kunnat anvÀnda den lÀngre. Men nu blir vagnen lite mindre att packa in i bilen, samt lite roligare för honom dÄ han Àr vaken. Men sÄ plutteliten han blev i vagnen nu. För övrigt Àlskar jag vÄr vagn! 
#1 - - Emelie:

Plötsligt fyller de 1 och man ska börja jobba igen 😭 men varje Ă„lder har sin charm sĂ„klart ❀ han var i alla fall jĂ€ttesöt❀