UPPDATERING VECKA 31


 Hade det inte varit för den badbolls-stora magen som vÀger en del nu sÄ hade jag nog inte mÀrkt att jag var gravid. Jag mÄr oförskÀmt bra! Jag har fortsatt problem med halsbrÀnna under nÀtterna men jag vet att det lÀgger sig snart sÄ fort bebis börjar lÀgga sig lÀngre ner i magen inför förlossnigen. Och sÄ har jag fÄtt lite problem med restless legs. Det Àr nÄgot jag har under perioder i vanliga fall men det Àr tydligen ocksÄ vanligt under den sista delen av graviditeten, det liksom kryper och kittlar i benen sÄ fort jag slappnar av. 

DĂ€remot gĂ„r inte magen att ta miste pĂ„ lĂ€ngre, den Ă€r stor och rund och stĂ„r rĂ€tt utt pĂ„ min Ă€ndĂ„ relativt smala kropp. ÄndĂ„ Ă€r det fĂ„ folk ute i samhĂ€llet som ser den. Jag tĂ€nker framförallt pĂ„ pĂ„ att resa i kollektivtrafiken vilket jag tyvĂ€rr gör för att ta mig till och frĂ„n jobbet. PĂ„ fulla bussar har jag blivit erbjuden sittplats EN gĂ„ng - efter att ha stĂ„tt upp under fyra hĂ„llplatser och tillslut blev tvungen att flytta mig lĂ€ngre in i bussen för att fler skulle kliva pĂ„. Folk skruvar besvĂ€rat pĂ„ sig pĂ„ sina sittplatser nĂ€r jag stĂ„r dĂ€r och hĂ„ller i mig i bussen med ett stadigt grepp med andra armen om magen. Men ingen reser pĂ„ sig, de lĂ„tsas bara som att de inte ser. 

Det Àr ocksÄ vanligt att folk trÀnger sig före i kön ombord pÄ bussen, vilket jag tycker Àr extra irriterande nu nÀr man ska hÄlla avstÄnd till varandra. DÀr stÄr vi nÄgra stycken snÀllt och vÀntar pÄ att de andra resenÀrerna ska fÄ kliva av först och sÄ vi sedan kan fÄ kliva pÄ, och sÄ har folk mage att komma nÀr och trÀnga sig förbi en höggravi kvinna? Det har alltsÄ hÀnt att sittplatserna pÄ grund av detta har tagit slut och jag sÄledes har fÄtt stÄ upp under den trettio minuter lÄnga resan hem. Irriterad kan man allt sÀga att jag har varit under vecka 31!


Potatisen sprallar lyckligt ovetandes vidare dÀr inne i magen i alla fall. Det Àr full aktivitet nu, det Àr en stark och pigg liten rackare, Àr vaken sent pÄ kvÀllen och lÄngt in pÄ lunchtid pÄ dagarna. Nu har bebis ögonen öppna under sina vakna timmar pÄ dygnet, hur knÀppt Àr inte det? Det ligger nÄgon och tittar pÄ insidan av min mage! AlltsÄ det Àr sÄ fantastiskt sÄ jag vet inte hur jag ska uttrycka det egentligen! 
#1 - - IA:

Men fy vad vidrigt beteende! Du skulle kunna blockera de med magen om man inte vore rĂ€dd för att de skulle forcera den ocksĂ„. StĂ„ i 30 minuter höggravid, har folk inget jĂ€*a vett alls? Kanske skulle sĂ€ga högt: JAG ÄR HÖGGRAVID KAN JAG FÅ SITTA NÅGONSTANS?

NÀ du mÄste stÄ pÄ dig annars gör nÄgon annan det! Var inte tyst nÀr nÄgon trÀnger sig före. Fattar inte hur man har mage mot bebis och blivande mamma. F*n vad upprörande!

Du Àr jÀttefin dÀr i hiss outfiterna.