JÄRN BOOST: SAKER JAG ÅT FÖRRA VECKAN


Jag fick ju beskedet av barnmorskan att mitt jÀrnvÀrde hade sjunkit nÄgot. Jag hade redan ett otroligt högt och bra jÀrnvÀrde och det hade inte sjunkit för lÄgt men hon tyckte ÀndÄ jag skulle boosta med lite mer jÀrn i min kost. Aboslut sa jag! Jag har vÀntat pÄ leverans av nya multivitaminer ett tag samt Àtit lite slarvigare de senaste tvÄ veckorna, sÄ inte konstigt att jag har börjat kÀnna mig trött dÄ.

SÄ under veckan har jag boostat mina mÄltider med jÀrn, och det absolut viktigaste nÀr det gÀller icke-hemjÀrn (dvs vegetabiliskt-jÀrn) Àr att boosta med c-vitamin och undvika kalcium under samma mÄltid dÄ det hÀmmar upptaget. HÀr Àr nÄgra av mina mÄltider som jag Àtit: 

RÄrakor med grönkÄlssallad med moasad avokado och citronsaft, samt solvarma tomater frÄn trÀdgÄrden.
 
Spenat, spenat, spenat, vegoschnitzel frÄn Anamma med citronpeppar samt en dill och citronsÄs. Och potatis!
 
Mellis i form av supersöta svenska jordgubbar! 
 
Bananpannkakor pÄ kikÀrtsmjöl och kokta frysta jordgubbar med lite citronsaft samt pumpakÀrnor. 
 
Enkel variant av potatissallad; vinÀger och fransk senap, lite agave och salt och peppar och sedan sojabönor, rödlök, pumpakÀrnor och spenat. Och citronvatten. 

Fruktsallad pÄ honungsmelon, björnbÀr och spenat. Jag har tipsat om detta tusen gÄnger tidigare, men spenat Àr sÄ himla fyndigt att peta ner i fruktsallader!