VEGAN WEDNSEDAY: VI MÅSTE FAN SKÄRPA OSS

Klimatet i vÀrlden Àr kaos. Extremt enorma mÀngder regn i Japan, stormar i Indien och den varmaste temperaturen som nÄgonsin mÀtts i Afrika. GrundvattennivÄn sjunker, Äkrar och grödor torkar ut, skogar brinner och foderbrist till industridjur rÄder, bara hÀr i Sverige.
 
Bönder tvingas slakta sina djur i förtid eftersom foder inte kommer rÀcka till alla djur framöver. Hos Blocket fÄr man annonsera gratis om man söker eller erbjuder foder. MÄnga privatpersoner erbjuder mark till djurÀgare eller samlar ihop nyklippt grÀs som ÀndÄ skulle slÀngas bort, och mÄnga mataffÀrer skÀnker bort överbliven frukt och grönsaker för att mÀtta djur. 

Det Àr sÄklart att jÀttefint att folk vill rÀdda djuren! Eller? Vem Àr det vi rÀddar egentligen? Djuren som riskerar att slaktas nu istÀllet för sen? De stackars bönderna som hÄller pÄ att gÄ i konkurs? Oss sjÀlva för eftersom "vi mÄste Àta kött"?

Jag kan inte med den hÀr dubbelmoralen! Nej, jag vill givetvis inte att ett endaste djur ska slaktas pÄ grund av den hÀr torkan, sÄklart ska vi hitta allt foder vi bara kan, mitt hjÀrta gÄr i tusen bitar pÄ grund av den nuvarande situationen vi befinner oss i! Men sanningen Àr att inga djur kommer att rÀddas. Inga djur slaktas i förtid egentligen, eftersom inga köttdjur fÄr leva sÄ pass lÀnge som gÄr att jÀmföra med deras naturliga Älder i alla fall. 

RÀddar vi varandra, oss och djuren, just nu eller förvÀrrar vi bara situationen ytterligare?

Artikel efter artikel publicerar det senaste bekrÀftade forskningsresultatet av att köttkonsumtionen Àr den största orsaken till klimatförÀndringar och att vi mÄste Àndra vÄra matvanor om vi pÄ nÄgot sÀtt vill kunna pÄverka miljön vi lever i. Samtidigt gÄr nu privatpersoner, föreningar och butiksÀgare ut i media och uppmanar folk till att Àta mer svenskt kött. VÀlj bort det utlÀndska köttet och stötta svenska bönder!

Men vi mÄste inte alls Àta mer svenskt kött! Vi mÄste minska efterfrÄgan pÄ kött! Vi mÄste hjÀlpa  köttbönderna att hitta en ny inriktning i sitt jordbruk och fasa ut den kötthetsen vi lever i! Vi mÄste sluta massproducera dessa djur som man uppenbarligen inte lÀngre kan hantera. Det Àr inte lÀngre hÄllbart med kött. Det gÄr Ät ungefÀr 100 badkar fyllda med vatten för att producera 1 kilo nötkött - hur kan man inte se problemet hÀr? Problemet som drabbar oss alla. 

Bönder som odlas drabbas hÄrt av det numera opÄlitliga klimatet. En blöt höst och en torr vÄr/sommar Àr katastrof. De drabbas mest. Inte köttbönderna. De som odlar maten till bÄde djur och mÀnniskor, de befinner sig i en kris just nu. För tillfÀllet finns det ingen brist pÄ just spannmÄl ute i resten av vÀrlden, men vad hÀnder efter ytterligare nÄgra sÄdana hÀr sommrar? Vad hÀnder nÀr all mat verkligen tar slut? 

Jag Àr ledsen att sÀga det men att Àta kött Àr ett sÄ otroligt egoistiskt val, och det sÀmsta valet man kan göra. Jag Àr trött pÄ att sugarcoata detta. Att Àta kött gör man enbart för att "man vill" och för att "man kan". Man Àter sina djurprodukter utan att tÀnka pÄ nÄgon annan Àn sig sjÀlv och sin goda middag man nu ska njuta av under 20 minuter. Man tÀnker inte pÄ djuren, man tÀnker inte pÄ de som svÀlter runt om i vÀrlden eftersom allt spannmÄl istÀllet ges till djuren, och man tÀnker inte pÄ miljön. Man tÀnker inte pÄ framtiden och vilken vÀrld man lÀmnar efter sig till sina barn och barnbarn. 
 
Vi kan alla bli bĂ€ttre pĂ„ att ta hand om vĂ„r vĂ€rld. Jag Ă€r verkligen inget praktexemplar och jag jobbar just nu med att minska min shopping, vilket Ă€r min stora glĂ€dje och last hĂ€r i livet. Klimatet orkar inte med vĂ„rt lyxliv. Vi mĂ„ste sluta skicka runt all vĂ€rldens influencers gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng pĂ„ gĂ„ng till samma lyxiga resmĂ„l och vi mĂ„ste sluta promota ett leverne som inte Ă€r hĂ„llbart. Överkonsumtion och shoppinghets Ă€r Ă€ven det ett hot för miljön. Vi kan alla resa lite smartare, shoppa lite smartare samt Ă€ta lite smartare, och vi har inte rĂ„d att vĂ€nta pĂ„ att politikerna ska göra nĂ„gonting Ă„t det. Vi som konsumenter har det stora makten och vi mĂ„ste inse att vi alla Ă€r en del av problemet men ocksĂ„ att vi alla Ă€r en del av lösningen. 
 
#1 - - Abra:

HÄller med allt du skriver. Det Àr nog nu.

#2 - - Happy:

HĂ„ller med!

Det med att folk erbjuder grĂ€sklipp, nog inte alla som vet att det kan vara dödligt för exempelvis hĂ€star. BĂ€sta grĂ€set har slagits med lie (och ja man kan slĂ„ grĂ€smatta med lie) Även Hamling Ă€r ett sĂ€tt att hjĂ€lpa djuren att fĂ„ mat.

Jag tror inte detta kommer att vara en "engÄngsföreteelse" för oss i Sverige....

Svar: Nej det kÀnns verkligen inte som en tillfÀllighet, klimatet i Sverige har varit annorlunda nu i nÄgra Är tycker jag. Varma vintrar och varmare somrar!
Bunny

#3 - - Emma:

Jag Àter kött men klimatkompenserar genom att inte köpa nya klÀder tre gÄnger i veckan eller att inte jobba för ett multinationellt företag som suger ut alla jordens resuser för att tillverka teknikprylar som vi klarar oss lika bra utan!

Svar: Det Àr ju det jag menar i mitt inlÀgg med att vi mÄste sluta betala folk för att promota den typen av slit och slÀng livsstil! Det Àr inte hÄllbart att köpa nytt hela hela hela tiden. Jag har ocksÄ varit sÄ en gÄng i tiden, men har accepterat att det inte fungerar.
DÀremot att du kompenserar ditt köttÀtande med att inte shoppa? Sorry, det hjÀlper inte. Animaliekonsumtion Àr fortfarande vÀrre, Àven om till exempel textilindustrin ocksÄ suger. En kanske köper en ny tröja i veckan, men Àter fortfarande animalier i alla fall tre gÄnger om dagen.

Just animaliekonsumtionen Àr ju dessutom allra vÀrst av just den anledningen du nÀmner ovan, det Àr nÄgot "som vi klarar oss lika bra utan". Vi behöver klÀder och telefoner, vi behöver inte kött. Vad jag sedan gör pÄ ett multinationellt företag just ur miljösynpunkt, det vet du ju faktiskt ingenting om ^_^
Bunny

#4 - - Abra:

AlltsÄ förlÄt, men Emma, att minska utomlandsshoppingen Àr att fokusera pÄ det minsta. Största miljöboven Àr obviously köttÀtandet. Det Àr som att enbart prata om att man aldrig ska anvÀnda plastsugrör, nÀr det Àr en brÄkdel av vad fisket förstör för haven. Svinbra att göra nÄgot, men i detta tillstÄnd som mÀnniskor satt vÄr planet i, vet man hur man kan hjÀlpa miljön och alla som gÄr pÄ vÄr planet, sÄ bör man ta det ansvaret.

#5 - - Emma:

Finns inga skenheligare mÀnniskor Àn religiösa och veganer! SÄ skönt det mÄste vara att sÀtta sig sjÀlv pÄ en piedestal och rÀttfÀrdiga sitt eget beteende. Hur kan du ens sÀga att vi behöver klÀder och telefoner? Du vet om att mÀnniskan klarade sig alldeles utmÀrkt i flera tusentals Är utan telefoner va? Eller tror du jorden skapades för 50 Är sen? Du flyger ju flygplan, hur försvarar du det? Köper du klÀder av polyester eller andra syntetmaterial? Du vet om att de slÀpper ut mikroplaster i haven som hamnar i alla havslevande djur? ALLA! Men det Àr klart att det Àr mycket lÀttare att bry sig om kossor och grisar för de Àr ju sÄ gulliga. Nej du "Bunny", du behöver ta dig ner frÄn dina höga hÀstar och lÀsa pÄ lite, bland annat kan du lÀsa om hur t.ex. spannsmÄlsindustrin eller teknikindustrin pÄverkar miljön, spelar ingen roll VAD du jobbar med hos det företaget, bara ATT du gör det visar ju att du stödjer deras vidriga beteende. Jag sÀger inte att köttindustrin inte Àr ett problem, för allt dÀr nÄgon har ett vinstintresse Àr ett problem, men nÀringsmÀssigt Àr det extremt stor skillnad pÄ animaliskt och vegetabiliskt protein och vissa behöver Àta det förstnÀmnda för att fÄ i sig den nÀring de behöver för att överleva, sÄ nÀr du sitter och pÄstÄr att man vÀljer att Àta kött bara för att man kan och vill sÄ visar det inget annat Àn hur inskrÀnkt, dömande och opÄlÀst du Àr tyvÀrr.

Svar: SÄ himla trÄkigt att du uppenbarligen inte lÀst mitt inlÀgg (eller min blogg i allmÀnhet för den delen), eller sÄ var jag kanske inte tillrÀckligt tydlig och vÀlformulerad i mitt inlÀgg. Vilket jag absolut köper dÄ jag blir vÀldigt upprörd av just det hÀr Àmnet och kanske inte hinner med att formulera mig pÄ ett bra sÀtt dÄ jag skriver av mig, i min blogg, dÀr jag ventilerar mig, för min egen skull.
Jag har inte gjort annat senaste Àn skrivit om min egen otillrÀcklighet, dÀr jag kÀnner att inget jag gör Àr tillrÀckligt, inget jag gör duger eller rÀcker för det vi stÄr inför. Jag menar, Àven om du inte har lÀst hela inlÀgget sÄ skriver jag ju till och med i sista stycket att jag inte Àr ett praktexemplar, jag Àr inte bÀst. Jag sÀtter verkligen inte mig sjÀlv pÄ en piedestal (och absolut inte pÄ nÄgra höga hÀstar, dÄ jag Àr vegan, som sagt), tvÀrtom sÄ kÀnner jag att jag inte gör tillrÀckligt.

Ja jag flyger flygplan dÄ jobbet krÀver det. Jag mÄste arbeta för att överleva. Annars har jag flugit tre gÄnger av privata skÀl i mitt liv, vilket jag faktiskt anser vara vÀldigt lite. Till vardags Äker jag kollektivtrafik, jag har inte ens körkort. Men jag Àr inte bÀttre Àn nÄgon annan för det.

Jag vill jÀttegÀrna lÀsa mer om hur spannmÄlsindustrin Àr lika illa som/sÀmre Àn animaliekonsumtion, det Àr sÄ jag tolkar dig i texten i alla fall, och om du kan dela med dig av nÄgot lÀsbart sÄ vill jag gÀrna ta del av det! Jag anser att vi alla kan lÀra oss nya saker och förÀndra oss dÀrefter!

Till exempel sÄ kan man lÀra sig att den stora skillnaden pÄ animaliskt och vegetabiliskt protein inte Àr att vegetabiliskt protein Àr dÄligt. TvÀrtom sÄ Àr det bÀttre! VÀxter innehÄller sÄ mycket som Àr bra för vÄra kroppar, tvÀrtemot animalier som bryter ned oss och gör oss sjuka. VÄra tarmar har en bakterieflora som bryter ned vegetabiliskt protein mycket bÀttre Àn animaliskt protein. Precis som djuren de flesta Àter. Vart fÄr djuren sitt protein ifrÄn? VÀxter! Det Àr verkligen sÄ sjukt onödigt att Àta protein i en omvÀg via en djurkropp och bara fÄ i sig hÀlften av den nÀringen.

NÀr jag sÀger att man vÀljer att Àta kött "bara för att man kan" sÄ menar jag för att det Àr normen, för att det Àr enkelt, för att det Àr bekvÀmt och för att det "alltid har varit sÄ". Inte för att man mÄste eller för att det Àr livsviktigt eller för att man inte överlever utan, utan enbart för att man vill. Det framgick kanske inte sÄ bra i inlÀgget heller inser jag nu...

Du mÄ tycka att jag Àr inskrÀnkt och dömande och opÄlÀst absolut, dela gÀrna den information du vill att jag ska ta del av sÄ ska jag lÀsa Àven det eftersom jag uppenbarligen missat nÄgot. Att tycka folk Àr dumma i huvudet för de mördar och Àter djur det Àr en Äsikt, men att be dem sluta för att rÀdda planeten det Àr fakta.
Bunny

#6 - - Emma:

Men Abra, för det första behöver du nog lÀsa vad jag skrev en gÄng till. För det andra, alla kanske gör sÄ gott de kan utifrÄn sina förutsÀttningar? Att sitta och skuldbelÀgga andra som inte gör allting rÀtt, och speciellt nÀr man sjÀlv inte heller gör det, kÀnns extremt kontraproduktivt. Ingen gör alla rÀtt ur miljösynpunkt.

#7 - - Mirano:

Superbra inlÀgg!!! <3

Är sĂ„ sĂ„ jĂ€vla trött pĂ„ alla som sĂ€ger "Ă€t mer svenskt kött för det Ă€r ju sĂ„ synd om vĂ„ra svenska köttbönder nu, buuuhuuuu :'''(", bara för att sen sitta och prata om att vi mĂ„ste ta bĂ€ttre hand om vĂ„r planet. Antigen Ă€ter du vegetariskt eller sĂ„ skiter du i miljön, det finns inget mittemellan (om man inte hĂ„ller pĂ„ att trappa ner i sin köttkonsumtion sĂ„klart).


..Jag hade nÄgot mer jag ville sÀga, men min hjÀrna Àr gelé tack vare den hÀr vÀrmen, rip.

Svar: Det Àr ju inte förvÄnande att de uppmuntrar oss till att Àta mer svenskt kött just nu, men det Àr ju enbart ur ekonomisk synpunkt. Det förÀndrar eller underlÀttar ju inte situationen vi befinner oss i just nu i alla fall.. Assholes.
Bunny

#8 - - Saga:

Vad jag hÄller med dig! Jag blir sÄ förbannad och fÄr sÄn Ängest över all dubbelmoral och att mÀnniskor Àr sÄ ignoranta, egoistiska och framförallt giriga. KöttÀtande, konsumtionshets och resor Àr sÄdant som prackas pÄ oss bara för att det Àr norm och vinstdrivande för företagen. Det Àr nog nu. SjÀlv har jag, förutom slutat med kött, inte shoppat ordentligt (förutom nÀr jag verkligen behövt det) pÄ nÀstan tvÄ Är, slutat köpa materiella julklappar och presenter och uppmanar anhöriga att inte göra det till mig heller. Men ingen Àr perfekt, och ingen kan göra allt, men alla kan göra nÄgot! Och som du skriver, ingen Àr bÀttre Àn nÄgon annan.

Svar: !! This ^ !!
Jag fattar att man inte kan sluta med allt pÄ en gÄng! Man fÄr fokusera pÄ en sak och sedan gÄ vidare pÄ nÀsta! Det Àr sÄ jag sjÀlv gör, det Àr svÄrt att Àndra sina vanor nÀr normen Àr helt tvÀrt om! Jag förstÄr fullt ut att det dÄ Àr provocerande nÀr ALLT man gör pekas ut som fel helt plötsligt, hur ska man ta till sig det och acceptera och förÀndra?
Jag menar ju sÄklart inte att det nÄgon Àr bÀttre Àn en annan, men det finns för mÄnga som faktiskt inte gör tillrÀckligt :(
Bunny

#9 - - Emma:

Du har uppenbarligen noll koll pÄ nÀringslÀra, tarmar och bakterieflora sÄ förstÄr inte varför du ens uttalar dig om saker du inte vet nÄgot om utan vÀljer att sitta och sprida lögner. Jag tÀnker inte försöka diskutera mer med dig nÀr du inte ens klarar av att ta till dig information.

Svar: Emma du har inte delat den informationen med mig som du vill att jag ska ta del av, vilket jag skrev tidigare att jag vÀldigt gÀrna vill lÀsa. Försöker inte göra nÄgonting svÄrt för dig och om du anser att jag sprider lögner sÄ vill jag ju sÄklart veta vad du anser jag har fel om och hur du backar upp den Äsikten. Det Àr absolut inte svÄrare Àn sÄ :)
Bunny

#10 - - Abra:

Emma, DU har noll koll pĂ„ tarmar och nĂ€ringslĂ€ra. Herregud mĂ€nniska. MĂ€nniskor Ă€r EJ byggd för att Ă€ta djur, vi kanske KAN göra det, men vi Ă€r inte byggd för det. att Ă€ta djur och mejeriprodukter bryter ner oss och gör oss sjuka. LÄGG AV!

Svar: Detta fÄr man ju lÀra sig redan i grundskolan liksom?
Bunny