ERSÄTT JULSKINKAN PÅ JULBORDET I ÅR!

Jag pratar ju sÄ ofta om att lÀmna de döda djuren ifrÄn borden - och speciellt nu vid jul vill jag prata lite extra om det. Julen kretsar mycket kring maten, det gÄr inte att förneka. Julklappar, julpynt och julmat. Det Àr mÄnga som man diskuterar med som sÀger att det inte blir en riktigt jul utan en bit julskinka, och absolut inte kan tÀnka sig att vara utan den pÄ julbordet.

Varför inte det? Vad Àr det som gör att du mÄste ha en bit dött djur för att kÀnna Àkta julstÀmning bland alla granbarr, glittergirlanger, en stirrig Kalle Anka och levande ljus? För helt Àrligt sÄ tror inte jag det Àr just det döda djuret i sig som Àr det viktiga, det Àr smakerna, eller hur? 

SENAPSGRILJERAD KÅLROT
Det hÀr har jag provat en gÄng för lÀnge sedan men jag hittar in det exakta receptet. Det Àr ju egentligen bara att googla och det Àr inte alls avancerat att tillaga heller!

Köp helt enkelt en hel kÄlrot i en passande storlek. Skala och koka i grönsaksbuljong tillsammans med ett gÀng kryddpepparkorn, vitpepparkorn och lagerblad samt kanske, om du kÀnner dig pÄ det humöret lite kryddnejlikor, tills den Àr mjuk rÀtt igenom. SlÄ av spadet och lÄt den svalna nÄgot. Griljera dÀrefter genom att pensla den tÀckt med en blandning av lika delar skÄnsk grovkorning senap och dijonsenap och rulla den försiktigt i ströbröd. Griljera i ugn pÄ 225 grader i 15 minuter eller den fÄtt tillrÀckligt med fÀrg. Blir riktigt mustigt!
/ hÀrifrÄn.

SENAPSGRILJERAD ROTSELLERI
Det smakar förstÄs inte alls som julskinka men det Àr verkligen sÄ gott! Det hÀr receptet utgÄr jag ifrÄn, jag har bloggat om det tidigare!
 
GOODSTORES VEGANSKA JULSKINKA
Jag har aldrig provat men jag har hört sÄ himla mycket gott om det! Finns att klicka hem pÄ nÀtet! 

SEITANSKINKA
Seitan kan man köpa fÀrdigt eller tillaga sjÀlv. Det görs av vetegluten sÄ jag har aldrig Àtit det, men det ser ju sjukt smarrigt ut! HÀr finns alla tips du behöver, och fler! 

SENAPSGRILJERAD TOFU
Det hÀr pÄhittet hittade jag nu bara för nÄgon dag sedan och jag blev genast nyfiken! Man ska alltsÄ griljera ett helt tofu-block, eller mindre om man vill förstÄs, Man smetar in tofun i senpasgriljeringen, rullar runt i ströbröd och grillar sedan lite i ugnen! Om man vill kan man Àven marinera tofun innan för lite mer smak. Ska absolut prova detta i jul dÄ jag har varken tid eller ork till ovan recept. Man mÄste inte göra samma saker jÀmt, det Àr lite det som Àr poÀngen med det hÀr inlÀgget.

Utöver julsinkan finns det ju tyvÀrr massor med fler matrÀtter som innehÄller djur, men som Àr desto lÀttare att byta ut. Det Àr enbart fantasin som sÀtter grÀnser!

Köttbullar: Det finns sÄ mÄnga olika mÀrken och varianter ute i butikerna, och hundratals recept online. Eventuellt det lÀttaste att ersÀtta!

Prinskorvar: Anamma har prinskorvar som de sÀljer specifikt vid jul. Ser fram emot dem i Är!

Sill: Coop har tre olika sorters sill för den som inte vill göra egen av antingen aubergine eller tofu!

Gravad lax: Det kan man göra av morot och det blir sÄ himla gott, det tar alltid slut pÄ mina julbord - och dÄ Àr det inte jag som Àter upp det! 

Tomtegröt: Kokas lÀtt upp pÄ valfri vÀxtdryck istÀllet för mjölk! Av min erfarenhet blir mandeldryck bÀst, annars skulle jag prova risdryck! Havredryck kan göra den lite grÄ, men jag kan ocksÄ tÀnka mig att Oatlys nya Deluxe skulle göra gröten sÄ sjukt krÀmig! 

Jansons Frestelse: har jag sjÀlv aldrig kÀnt mig sÄ frestad av, men man kanske borde ge det hÀr gröna receptet en chans? 

RevbensspjÀll: Finns att njuta av och ÀndÄ lÄta djuret behÄlla sina revben, man kan göra pÄ tillexempel tofu eller oumph!

Det finns massor med pastejer i matvarubutikerna, likasÄ ostar och Àggfri majonÀs. Piffa upp julbordet med rödbetshummus eller gör en egen rödbetssallad! RödkÄl finns fÀrdigt att köpa i butikerna, men lÀs noggrant pÄ innehÄllsförtekningen och vÀlj de som Àr utan honung!

Jag hoppas ni har blivit lite inspirerade till att lÀmna djuren ifrÄn matbordet denna julen! Finns det nÄgonting jag har missat sÄ sÀg till sÄ ska jag tipsa om Àven det, det kommer ett inlÀgg med veganskt julgodis ocksÄ sÄ smÄningom. Allt gÄr att veganisera, google is your best friend, haha!

#1 - - Maria :

Som första köttfria julen Ă€r man tacksam för alla tips 🙏

Svar: Åh vad kul! <3
Bunny