BERLIN: MINI SIGHTSEEING

HÀromkvÀllen Äkte vi in till Sony Center vid Potsdamer Platz hÀr i Berlin för att Àta middag. HÀr finns en del restauranger, en stor biograg, en Sony affÀr pÄ fyra vÄningar samt att Sony Germany har sitt största kontor hÀr. Pretty cool! Jag var aldrig förbi hÀr förra Äret, men mitt första IFA var jag flera gÄnger, dÄ vi Àven hade produkter för display i butiken hÀr. 

HÀr pÄ Potsdamer Platz finns en del av Berlinmuren bevarad, eftersom den delade torget mitt itu nÀr det begav sig. Detta hade jag ingen aning om, jag har varit hÀr i Berlin nu fyra gÄnger men har Ànnu inte tittta pÄ muren. FörrÀn nu det vill sÀga. Vi fick en miniguidad tour av vÄr manager som har varit hÀr flera flera flera flera gÄnger (antagligen dÄ muren till och med stod kvar, eventuellt höll pÄ att rivas) och kunde vÀldigt mycket om muren.

Det var sĂ„ himla mĂ€rkligt. Jag Ă€r dĂ„ligt pĂ„lĂ€st över bakgrunden till muren, den revs ungefĂ€r ett halvĂ„r innan jag föddes och pĂ„ nĂ„got sĂ€tt kĂ€nns det som att det inte lades sĂ„ mycket tid pĂ„ den under historielektionerna dĂ„ det ligger sĂ„ nĂ€ra inpĂ„ i tiden eftersom jag inte minns sĂ„ mycket om muren, men jag vet att den var mycket hemsk. Det Ă€r mĂ€rkligt nĂ€r man ser sĂ„na hĂ€r saker pĂ„ riktigt. Som nĂ€r vi tittade pĂ„ den sönderbombade kyrkan förra Ă„ret. Alla borde göra det. Alla borde fĂ„ se och lĂ€ra sig om konsekvenserna av nĂ„gra osĂ€kra mĂ€n i kostyms handlanden. Det Ă€r egentligen helt brutalt. LĂ€ste pĂ„ dĂ„ jag kom hem till hotellet sedan, haha.Â