RECEPT: GRAVAD LUX

Gravad lax. Det Àr nÄgot jag för ett Är sedan fortfarande saknade att Àta vid jul och midsommar. Det Àr en vÀldigt speciell smak och omöjlig att veganisera. TÀnkte jag. SÄ fel man kan ha! Det Àr faktiskt sÄ extremt enkelt och krÀver nÀstan ingenting, enbart det hÀr:

En mixer / En ugnssÀker form / En ugn / Folie / TvÄ stora morötter / Ett nori ark / 2 msk Misopasta (jag anvÀnder ett paket frÄn Blue Dragon Misosoppa paket) / En tsk Liquid Smoke / Sju dl vatten / En msk Salt / En msk Socker / En tsk vitpeppar / Dill 

SÀtt ugnen pÄ 200 grader. Börja med att mixa vatten, ett noriark, Liquid Smoke och din Misopasta till en fond! 

Skala om du vill, och skÀr upp dina morötter i tunna tunna skivor. Jag anvÀnder en taggig kniv, det tycker jag blir finast!

LÀgg sedan morötterna i din ugnsÀrka form och hÀll över fonden! 

KlÀ sedan formen med folie och sÀtt in i mitten av ugnen, utan att tappa ut all fond över fötterna, det lukar sÄdÀr ska jag berÀtta för er. LÄt dem bakas i sÄdÀr en tjugo minuter, sÀnk sedan vÀrmen till hundra och lÄt stÄ mellan fyrtiofem och sextio minuter. Morötterna ska kÀnnas genomkokta nÀr de Àr klara! 

HÀll av fonden (man kan spara denna och göra fusksoppa pÄ) och blanda ihop socker, salt, vitpeppar och dill i en liten skÄl. Detta Àr sjÀvla gravningen! 

Varva sedan luxen med gravningen, ner i en lufttÀt passande burk! Rör om lite dÄ och dÄ sÄ alla luxbitar tÀcks av gravningen! 

Förvara sedan kallt i nĂ„gra timmar innan den intas! Om man tycker den Ă€r för "salt sĂ„ kan man skölja av den lite i vatten innan servering. Den Ă€r SÅ god pĂ„ Oatlys pĂ„Mackan! Enjoy!Â