VEGAN WEDNESDAY: OM FISKAR

 Det Àr Àntligen onsdag och dags för lite rant i min Vegan Wednesday kategori! Jag har sÄÄÄ mycket jag vill skriva om just nu men det hÀr fÄr bli prioriterat idag!

Förra veckan hÀnde en helt galen grej. En stor, kÀnd, vegan youtuber (vill inte gÄ ut med namn men alla kommer förstÄ ÀndÄ, haha) publicerade en vlogg dÀr hon köper ett dött djur. NÀrmre bestÀmt en fisk. Inte nog med att hon gör plats för detta i videon, till och med en hel minut, sÄ pratar hon om fisken, visar upp fisken, skojar om hur illa den luktar i bilen och visar sedan hela mÄltiden i videon.

Den döda fisken Àr inte till henne sjÀlv, den Àr till hennes mormor och till hennes sambo. Den döda fisken Àr en present. Och jag bara kÀnde alltsÄ va? redan dÄ jag lÀste titlen pÄ videon, men klickade in ÀndÄ - kanske har hon bara hittat pÄ en töntig rubrik, kanske ska hon ha ett akvarium osv, men nej. Hon köpte en död fisk som gÄva till nÄgon annan.

Det blev genast ramaskri i kommentarerna, varav jag stod för en kommentar förstÄs. Den hÀr personen Àr allmÀnt kÀnd inom veganrörelsen och har gjort mycket för den, samlat in pengar till Djurens RÀtt, frontat en RÀdda VÄr Hav-kampanj, lanserat en hel drös med veganska hudvÄrdsprodukter samt publicerat en bok om att bli/vara vegan. 
 
DÄ gÄr man inte och köper en fisk, oavsett om man ska Àta den sjÀlv eller ej. Punkt.
 
"Men det var ju en present!", "Hon skulle ju inte Àta den sjÀlv", "VadÄ fÄr inte köpa kött om man Àr vegan?" - motkommentarerna rusade in! Och jag blir sÄ himla förvirrad över hennes handlande. Hur tÀnkte hon hÀr? Vad Àr meningen med att stoltsera med det sÄ hÀr pÄ youtube? Hon tappar just nu enormt mycket trovÀrdighet. Var det för att provocera och fÄ fler klick och views? 

Oavsett sÄ skÀr det sig nÄgot sÄ enormt med allt det hon gör pÄ sin kanal och det hon faktiskt har skrivit ner och fÄtt publicerat i en bok. Hon skriver om hur det överfiskas, om hur det odlas fisk och hur dÄligt den odlade fisken har det i sina smÄ bassÀnger, och hon skriver om hur det överfiskas pÄ grund av odlad fisk som göds med fiskad fisk. Hon skriver om hur man gör experiment pÄ fiskar för att forska pÄ hur och om (!?) fiskar kÀnner smÀrta. 

Framförallt ger det en skev bild av vad att vara "vegan" innebÀr. Att vara vegan innebÀr mycket och det Àr egentligen ganska sÄ svÄrt att vara det i vÄrt samhÄlle, men det absolut enklaste Àr att inte konsumera animalier, varken i mat, klÀder eller inredning tillexempel. Och nej, faktiskt inte heller att köpa ett dött djur för att ge bort i gÄva, trots att du inte ska ta del av det sjÀlv. Som jag har sagt tidigare Àr det du som konsument som avgör vad som sÀljs eller ej. EfterfrÄgan Àr den största hindret nÀr det kommer till att bekÀmpa köttnormen. Omman dÄ som en av Svergies största veganer och med en enorm plattform köper ett dött djur, dÄ har man faktiskt gjort bort sig. 

Bilderna kommer hÀrifrÄn. 

Som tillÀgg vill jag sÀga att jag fortfarande tycker att den hÀr personen Àr en bra mÀnniska, fortfarande Àr stolt och tacksam över det hon har gjort och kommer fortsÀtta följa hennes sociala medier. 
#1 - - Annaaaanas:

Jag hÄller med dig pÄ denna punkten :)

Svar: Det hÀr Àr jÀttekonstigt!
Bunny

#2 - - Abra:

HÄller med dig. Om hon Àr vegan, vaaaaarför köpte hon fisken dÄ?!??

Svar: Blir sÄ arg...
Bunny

#3 - - Mirano:

AlltsÄ va?!?! Det Àr vÀl en sjÀlvklarhet att man inte köper nÄgot dött om man Àr vegan? Men visst, alla gör misstag ibland och förhoppningsvis har hon lÀrt sig nÄgot efter detta..

Svar: TÀnker att ett misstag Àr nÀr man köper fel produkt i affÀren, typ alla HÀlsans Kök storpack som alla innehÄller Àgg liksom... men en hel fisk i gÄva? Inget misstag direkt. Det Àr bara sÄ sjukt konstigt....
Bunny

#4 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

jag sÄg den ocksÄ, och eftersom jag inte har samma livsstil kan man kanske tro att jag skulle reagera annorlunda, men det gjorde jag inte. För mig Àr just grejen att döpa videon sÄ och göra en hel minuts inslag om fisken bara sÄ himla dumt. Om hon hade köpt en fisk, som ocksÄ Àr mÀrkligt, varför inte bara göra det i hemlighet och skam - varför visa det pÄ vloggen..? Det stör mig typ mer Àn sjÀlva köpet >.<

Svar: Exakt, det Àr det som Àr mest provocerande. V a r f ö r ?
Bunny