VEGAN WEDNESDAY: OM FÅR OCH GETMJÖLK

Starka beskrivningar förekommer i inlÀgget. 

 Precis som rubriken sÀger sÄ tÀnkte jag prata med er om ost idag, denna Vegan Wednesday. Hur djurvÀnligt Àr ost egentligen? Ost, Àgg och mjölk framstÀlls ofta som ett grönare alternativ till mat, men inte ens det tycker jag egentligen stÀmmer. Vist, nÀr du Àter ost sÄ Àter du ju inte köttet frÄn djuret. Men vad Àr egentligen priset för ost? 

Som jag nÀmnt flera gÄnger tidigare produceras mjölk hos djur pÄ samma sÀtt som hos mÀnniskan, det krÀvs att det föds en liten unge för att mjölkproduktionen ska ta fart i kroppen. Tillexempel i mjölkindustrin sÄ Àr tjurkalvarna en biprodukt; efter 18 mÄnader slaktas och hamnar i köttdisken. Kossan hamnar dÀr först dÄ hennes kropp inte duger för mjölkproduktion lÀngre. Hur djurvÀnligt Àr mjölkprodukter?

Men sÄ har vi halloumi - mÄngas favorit Äret om men kanske allra helst pÄ sommaren. Jösses vad vi grillar halloumi. Och mÄnga tÀnker att de gör det med gott samvete, men jag Àr ledsen att sÀga att det inte Àr sÄ. Halloumi tillverkas av fÄr och getmjölk (och Àven komjölk ibland). Hur mycket lamm och killing-kött Àts det i Svergie egentligen? 

Om tjurkalvar som ÀndÄ blir köttprodukter efter 18 mÄnader av tveksam livskvalité Àr en biprodukt inom mjölkindustrin, dÄ kan ni tÀnka er vad lamm och killingar Àr va, eftersom deras kött inte konsumeras pÄ samma sÀtt? En extrem biprodukt. Det Àr som att man inte ens Àgnar dem den mista tanken alls dÄ de dödas efter ungefÀr 14 dagar. Jordbruksverket skriver extremt bildligt pÄ sin hemsida sÄ jag tÀnker bara dela den hÀr texten med er: 

Lamm och killingar yngre Àn 14 dagar fÄr avlivas genom kraftigt slag mot huvudet. Slaget ska utföras med sÄdan kraft och precision att det medför omedelbar medvetslöshet och död. LÀmpligast görs detta genom att djuret hÄlls i bakbenen och bakhuvudet slÄs mot ett fast förankrat, hÄrt föremÄl. 
 
Jag blev sÄ förfÀrad dÄ jag fick lÀra mig detta helt nyligen. Jag hade ingen aning. Inte för att jag Àter halloumi, men ÀndÄ. Jag hade ingen jÀvla aning. Jag fÄr sÄ extremt ont i hela kroppen. FörstÄr ni? Man svingar det hÀr lilla djuret i i bakbenen och krossar skallen mot ett hÄrt föremÄl. Hur Àr detta humant? Hur Àr detta lagligt? Det Àr helt brutalt, jag blir sÄ otroligt jÀvla jÀttearg!

Vet inte hur jag ska avrunda detta inlÀgget... Jag hoppas detta inte lÄter skuldbelÀggande. Det Àr sÄ oerhört svÄrt att avgöra ibland dÄ jag inte vill skuldbelÀgga, det Àr inte sÄ man gör. Det Àr inte sÄ man fÄr folk att reagera och Àndra pÄ sina vanor. Men jag behövde skriva av mig angÄende detta, jag kan inte leva med att inte berÀtta det hÀr. MÄste fÄ skriva av mig för jag vill inte att det ska snurra runt i huvudet pÄ mig. Det Àr helt sjukt. Hur kÀnner ni? 

Bilderna Àr oblygt lÄnade frÄn Google!
#1 - - Anna:

En hel del nyheter hÀr med ska jag sÀga. Fy vad hemskt, att man gör som man gör. Jag vill sÄÄ bli vegetarian (till att börja med) o jag vet inte varför jag aldrig tar mig i kragen. Men vad brutalt att man ens kan stÄ o hÄlla i ett litet lamm i bakbenen o bara lÄta det ske. USCH. FÄr ju verkligen, trots det sjukaste ÀndÄ, att lammet knappt hinner förstÄ vad som hÀnder just dÀr och dÄ. FY!

Svar: Jag blir vÀldigt glad över att höra att du skulle vilja Àta mer vegetariskt, och jag vet att det Àr svÄrt. Vart tusan börjar man liksom... hör av dig om du vill ha tips! Jag har lite olika vegokatergorier pÄ bloggen och sÄ vidare ^_^ Lycka till!
Bunny

#2 - - Annaaaanas:

Det hÀr hade jag ingen aning om.. Jag mÄr lite illa och vill nÀstan grÄta, sÄ himla hemskt! Kommer nog definitivt ha det i Ätanke nÀr jag stÄr och vÀljer vad vi ska grilla i sommar..

Svar: Jag Àr ledsen att jag fÄr dig att mÄ dÄligt över det hÀr, verkligen <3Det man kan göra Àr att ta reda pÄ var produkten kommer ifrÄn, kolla leverantörer och undersöka hur de tar hand om sina djur. Bara för att man fÄr lov att göra sÄ hÀr mot djuren, betyder inte att alla gör det.

<3 <3 <3
Bunny

#3 - - Mirano:

Jag Àr sÄÄÄ glad att jag inte Àter halloumi (eller nÄgon annan ost osv heller för den delen) lÀngre. Men fan, jag hade ingen aning om det du beskriver hÀr, hur kan man ens göra nÄgot sÄdant mot en levande varelse? Jag fattar bara inte. :(

Svar: KÀnner ofta at det inte borde finnas mer att fÄ reda pÄ om djurindustrin, men förvÄnas var och varannan dag. Helt sjukt :(
TÀnk om nÄgon skulle gjort sÄ med en katt eller hundvalp? FÀngelse/böter direkt. Sjukt.
Bunny

#4 - - Anna:

SV; Tack! Jag fÄr kolla! PÄ jobbet Àter vi vegetariskt en gÄng/ vecka (förskola) och hÀr hemma försöker jag o sambon ha minst en veg rÀtt till middag. SÄ ibland blir det en veg-dag helt för mig. Haft Linas matkasse som hade en veg.rÀtt i veckan sÄ har lite dÀr. Gjort lite veg rÀtter o oftast Àr det gott, man blir mÀtt och man saknar inte den dÀr köttbiten. Men det jag faktiskt tycker Àr svÄrt Àr att utesluta mejeriprodukter o visst kanske det lÄter barnsligt och en dÄlig anledning men jag ska nÄ veg-mÄl. :D

Svar: Japp, mjölkprodukter Àr riktigt svÄra. Det Àr en livslÄng vana det hÀr med mejerier, mjölk, grÀdde, ost osv. Det finns ju sÄ enormt mycket alternativ! NÀsta fredag ska jag skriva ett inlÀgg om hur man kan ersÀtta animaliska mejerier om du vill kika in! :D
Bunny