JÄRNUPPTAG SOM VEGAN

 Denna Food Friday bjuder jag på ett inlägg i repris från oktober 2015! Det handlar om järn och är superviktigt, men otroligt enkelt faktiskt! 



Det finns egentligen ingenting som är svårt med en vegetarisk/vegansk kost, som många vill tro, om man nu inte är superallergisk mot egentligen allt, då kan det vara svårare såklart. Vad ska man äta, guu' så krångligt att bara äta grönsaker, och alla människors största skräck: hur ska jag få i mig alla viktiga ämnenDet är inte det minsta svårt att se till att man får i sig alla vitaminer och viktiga byggstenar. 

Järn är ett ämne som det vanligtvis är brist på hos både köttätare och växtätare. Jag har i hela mitt liv haft järnbrist; jag var trött, matt och darrig. Jag märkte stor skillnad bara några veckor då jag bytte ut alla animaliska produkter mot växter och faktiskt började fundera på hur och vad jag egentligen åt.

Det man ska tänka på är att det finns två olika sorters järn; hemjärn som finns i köttprodukter, och icke-hemjärn som finns i växter, som till exempel gröna blad och baljväxter, banan, aprikos, nötter och fullkornsprodukter. Kroppen har lättare att ta upp hemjärnet, och behöver en liten c-vitamin kick för att ta upp icke-hemjärn lika fort!
 
Easy fix! Få i dig lite c-vitamin ihop med din järnberikade måltid and you are good to go! Drick lite citronvatten till måltiden, lägg till paprika och tomtat till din gröna blad, eller avsluta middagen med en apelsin. Potatis innehåller bra med c-vitamin! Min favvo är, en banan, spenat och annanas smoothie med en bas på havre-ghurt på morgonen. Eller varför inte vispa ihop en jordgubbsmilkshake på kvällen

Jordgubbar innehåller både c-vitamin och en liten mängd järn. Slå ihop det med havremjölk som i sin tur innehåller järn. Vad kan gå fel? I en växtbaserad diet finns det inget slut på smak, vitamin och mineral kombinationer ^^ Enjoy!
 

Har ni några tips och idéer på vad jag kan skriva mer om? Något speciellt ni undrar över, eller funderar på eller tycker är svårt med att äta veganskt? Hit me up! ❤
(alla bilder är hittade på tumblr)
#1 - - Mirano:

Järn är ju busenkelt egentligen, precis som protein! Brukar nästan alltid ha t.ex. paprika och spenat (och pumpafrön!!) till lunch och middag, ezpz! Förstår inte alls varför järn oroade mig så mycket i början, haha ^^

Svar: Jag tror att det är för att många har järnbrist. Veggies eller köttis, liksom. Risken ökar om man skippar animalier och därför denna hysterin, när man egentligen har exakt samma förutsättningar!
Bunny

#2 - - Annaaaanas:

Tack för nyttiga tips! 😊

Svar: Vassigo ^_^
Bunny