ANONYMOUS FOR THE VOICELESS

KÀnslan nÀr man har s Ä mycket att skriva och prata om men aldrig fÄr tid till att göra det... Det ligger sÄ mÄnga utkast till min kategori Vegan Wednesday men jag fÄr aldrig tillfÀlle att skriva klart dem. Speciellt inte nu nÀr jag kÀnner mig sÄ rörig i huvudet av alla kÀnslor heller, det gÄr ju inte att skriva ett kÀnslosamt inlÀgg om nÄgot just nu och inte enbart fÄ ut en massa AAH, GRRR, AAARRGH istÀllet för ord som faktiskt bildar meningar, haha. Det har tagit mig en hel evighet att ens skriva det hÀr inlÀgget för jag tappar fokus efter en halv minut... 

Men jag har haft en vegan wednesday i alla fall! Idag har jag jobbat hemifrÄn eftersom jag skulle ta emot vÄr nya diskmaskin med allt vad det innebÀr nÄgon gÄng under dagen. Det blev jÀttefint! Jag har dock inte kört den Àn eftersom det Àr Mr Handsome som diskar och jag tÀnkte att han kunde fÄ premiÀr-rundan, hoho. 

NĂ€, helt Ă€rligt sĂ„ fick jag ytterligare en panikattack nu under eftermiddagen och kom av mig helt. Jag hade bokat upp mig pĂ„ en djurrĂ€ttsdemo nu i eftermiddag/kvĂ€ll och nervositeten tog över liksom. Ångesten över att behöva gĂ„ dit blandades med Ă„ngesten av att behöva tacka nej. Jag velade in i sista sekund och det slutade med att jag fick rusa till bussen med ett gĂ€ng riskakor i handen som mellanmĂ„l för att klara av och stĂ„ dĂ€r pĂ„ stan i tvĂ„ och en halv timme. 

Och sÄ gjorde jag det bara. För allt det miljontals djur utsÀtts för varje dag, hela tiden, sÄ kan jag offra mig och utstÄ nÄgra timmars obekvÀm. TrÀffa mÀnniskor jag inte kÀnner tillexempel. Att stÄ blixt stilla pÄ ett torg i nÄgra varma timmar med en obekvÀm mask som klibbar fast av bÄde svett och tÄrar. Skoskav och armar som domnar bort. 

Idag deltog jag i Cube of Truth. Vi var inte sÄ mÄnga men vi syntes och hördes. I min famn höll jag en laptop som visar filmer frÄn djurens verklighet i all vÀrldens djurindustri. Grisar, kycklingar, kor, hÀstar, fiskar och fÄr som utsÀtts för helt brutala saker för att mÀnniskan vill och kan. Inte för att vi behöver, utan bara för att vi kan. Bara vetskapen om vad som pÄgick inne i lÄdan gör en ju sÄ enormt ledsen... Ord frÄn vÄra Outreachers i samtalen med ÄskÄdarna fick det att rysa över hela mig trots att det var sÄ galet varmt dÀr i solen. 

Men det sjukaste Àr att folk kommer fram och tittar pÄ kycklingar som slÀngs levandes ner i en köttkvarn, pÄ trasiga grisar, och pÄ fiskar som styckas levande och sedan rycker de pÄ axlarna och skakar pÄ huvudet liksom. Ah jo det Àr hemskt *axelryckning*, Kan du tÀnka dig att sluta Àta kött? *axelryckning* - hur funkar man dÄ? Hur kan man tycka nÄgot Àr hemskt, att nÄgot Àr fel och sedan ÀndÄ fortsÀtta att bidra till det? Det kÀnns ju helt omöjligt att nÄ fram.

Jag Ă€r sjukt stolt över mig sjĂ€lv och min insats idag, jag Ă€r Ă€nnu mer sĂ€ker pĂ„ att jag vill fortsĂ€tta med detta, men jag blir Ă€ndĂ„ sĂ„ himla ledsen och kĂ€nner mig sĂ„ hopplös. Vi hade mĂ„nga bra samtal, det var mĂ„nga som engagerades och sĂ„g uppriktigt uppgivna ut. Men Ă€ndĂ„... Ă€ndĂ„ sĂ„ Ă€r det de dĂ€r axelryckningarna som förstör allt. Axelryckningarna som man möter bĂ„de vid sĂ„na hĂ€r tillfĂ€llen och varje dag i diskussionstrĂ„dar pĂ„ nĂ€tet. Är det hopplöst? Hur ska man göra för att nĂ„ fram? Hur ska man göra för att bryta normer? 

Vi behöver en vegonorm, inte en köttnorm. 


/sjukt rörigt inlÀgg men tankarna Äker verkligen berg och dalbana just nu. 
#1 - - Annaaaanas:

Stolt jag blir över dig att du kom ivÀg! <3

Svar: BĂ€sta du <3
Bunny

#2 - - Mirano:

SÄ himla starkt jobbat av dig! Jag fattar att det inte kan ha varit lÀtt pÄ nÄgot vis men förhoppningsvis gick budskapet fram till i alla fall en (fast helst alla sÄklart) ÄskÄdare. Bra jobbat i vilket fall! <3

Svar: <3
Bunny