I PÅSKTIDER..

... fast egentligen i alla tider. Det djuret som svenskar konsumerar (usch vad jag ryser av att ens sÀga sÄ) mest Àr kycklingen. Man skulle kunna tÀnka sig att kycklingindustrin ligger jÀmt med mjölkindustrin eftersom det Àr tvÄ djur som blir utsatta av tvÄ anledningar; kött och övrig produkt, i detta fallet Àgg och mjölk, just eftersom folk inte kan leva utan mjölk och ost liksom.  
 
Men just nu Àr det pÄsk och jag vill uppmÀrksamma kyckling och Àggindustrin. Folk Àr sÄ omedvetna vad deras val bidrar till och vÀldigt fÄ kollar upp vad "frigÄende" och KRAV mÀrkta varor egentligen innebÀr.

Vad betyder frigĂ„ende? Hur fri Ă€r en frigĂ„ende kyckling? De Ă€r ju faktiskt inte fria alls. Om du som liten ullig och dunig kycklingunge inte sĂ€tts i en liten bur skickas du istĂ€llet till ett stall dĂ€r du ganska snabbt kommer trĂ€ngas med resterande 24 kycklingar pĂ„ samma kvadratmeter. Är du dessutom född pĂ„ vintern fĂ„r du aldrig komma ut och sprĂ€tta i utomhusstallet heller. 

NÀr jag var lite förstod jag inte varför grillad kyckling hette just grillad kyckling och inte grillad höna? Kycklingfiléen var ju stor! SÄ dÀr stor Àr ju inte en liten kyckling... Varför kallar vi det för kyckling och inte höna?

Kycklingarna Àr avlade att vÀxa frÄn 40 gram till 2 kilo pÄ fem veckor.
Om du under dessa 5 veckor inte har lidigt tillrÀckligt av din groteska tillvÀxtperiod och skadats av tillexempel brutna ben som inte orkar bÀra din vikt,  packas du sedan i en plastlÄda och skickas till slakt. Du Àr alltsÄ bara nÄgon mÄnad gammal, men redan fullvuxen. En kyckling i en hönas kropp. 
 
Vad hÀnder om du föds i Àggfabriken dÄ? Och om du Àr en liten kille? DÄ dödas du direkt. Pojkkycklingar har inget vÀrde i Àggfabriken eftersom de inte lÀgger Àgg. Kycklingungarna sorteras för hand pÄ löpande band och Àr du en liten kille Äker du ut. Vanligast nu för tiden Àr att du gasas ihjÀl men föds du pÄ fel stÀlle skickas du levande ner i en köttkvarn.
 
I Àggfabriken manipuleras hönorna med ljus för att lÀgga sÄ mÄnga Àgg som möjligt. Hönor lÀgger Àgg efter sÀsong men det Àr ju inte lönsamt heller. Det lÀggs över 300 Àgg under hönans livstid pÄ 1 1/2 Är. DÀrefter orkar och fungerar inte den lilla hönan lÀngre och eftersom hon dÄ inte lÀngre Àr lönsam sÄ dödas hon.

 Om du Ă€nnu konsumerar animalier, fundera pĂ„ vad du bidrar till. Vart dina pengar gĂ„r. Det Ă€r vi som konsumenter som styr. Om vi minskar efterfrĂ„gan minskar lidandet. ❀
 
KĂ€llor: 99 Miljoner, DjurrĂ€ttsalliansen, Kycklingfabriken och Äggfabriken.
#1 - - Mirano:

AlltsÄ, jag fattar inte hur folk bara kan vÀlja att inte se det hÀr, inget av det du skrev Àr ju nÄgon jÀttestor hemlighet idag liksom.. :(

Svar: Problemet tror jag Àr att ingen bryr sig/tÀnker pÄ att ta reda pÄ det? Att Àta animalier Àr en sÄn norm, en sÄn stor del av vÄr vardag att ingen tÀnker pÄ vart det kommer ifrÄn börja, och hur det gÄr till. Det har bara alltid varit sÄ... Och folk Àr sÄ hjÀrntvÀttade av all propaganda, med glada kossor och trippande sÄ gula fÄgelungar som har det bra. Varför skulle man ifrÄgasÀtta det? Tror ingen liksom tÀnker pÄ att industrin pÄ nÄgot sÀtt egentligen Àr ganska vÄldsam...
Bunny

#2 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

jag vill verkligen programmera om min hjÀrna. Kanske dags att se Earthlings... fyfan vad dÄligt samvete...

Svar: ❀ Skulle vilja sĂ€ga var försiktig med Earthlings! Jag grĂ€t som ett litet barn nĂ€r jag sĂ„g den, kunde inte hejda mig. NĂ„got av det hemskaste jag sett! Det finns massor med fler bra dokumentĂ€rer och videor man kan se, jag kan skriva ett inlĂ€gg om det om du vill? ❀

+ du Ă€r bra oavsett ❀
Bunny