MITT BÄSTA MIDSOMMARRECEPT

Okej, hÀr kommer mitt bÀsta midsommarrecept! Jag skrev ju ett i fredags men jag vill trycka in ett till redan nu sÄ att ni hinner tillaga det, den krÀver ÀndÄ att man gör den i alla fall kvÀllen innan sÄ den hinner sÀtta sig lite i kylen! Receptet Àr inte mitt frÄn början, det har jag hittat i Vegomagasinet Är 2015, och dÀrefter har jag modifierat det lite! Jag kommer att laga min pÄ torsdagkvÀll sÄ dÀrför ser ni hÀr ovan en bild pÄ hur den sÄg ut förra Äret, samt nedan kommer bilder frÄn matmagasinet. 

HÀr Àr receptet jag utgÄr ifrÄn. Den Àr supergod att lÄta vara som den Àr och ha som tillbehör till allt annat man hittar pÄ det veganska smörgÄsbordet vid midsommar, men jag har utökat lite efter Ären och har nu kommit pÄ det recept jag tycker Àr mest tiptop och gör en mer matig paj liksom, och det Àr att lÀgga till en burk röd tÄngkaviar (men köp gÀrna tvÄ om du vill dekorera pajen sedan), grÀslök eller dill beronde pÄ vad jag kÀnner för, samt ett paket fast Tofu, runt 250-300 gram vad de nu brukar ligga pÄ. Eftersom jag utökat receptet sÄ har jag 2 paket pÄMackan och 1 paket iFraiche.

Jag hoppar helt över kapris sÄ detta blir som en skagen-cheesecake! Nu kör vi! 

Koka upp potatisen som vanligt och lÄt sedan svalna sÄ du kan hantera den. Jag brukar koka lite större sÄ man fÄr grepp om dem dÄ man sedan ska riva dem i rivjÀrnet. Medan potatisen svalnar lite kan man passa pÄ att göra botten pÄ pajen, mixa din kavring till smulor och rör ihop med det smÀlta smöret och pressa sedan ut det i din kakform. DÀrefter kan du hacka upp din lök och din tofu om du vill ha det i. Jag brukar göra pytte pytte smÄ bitar av tofu sÄ smÀlter de in i pajen mycket bÀttre sedan. Jag har alltid ett extra paket pÄMackan vid sidan om att blanda i vid behov, för jag vill inte att kakan ska bli för torr liksom.
 
NÀr potatisen Àr sval sÄ blandar du riven potatis ihop med din veganska mjukost och creme fraiche, rödlöken, kaprisen och tofun,  grÀslök/dill samt smaksÀtt med lite salt och peppar! Gegga ihop detta till en hÀrlig röra och hÀll sedan ut pÄ din brödbotten i kakformen, precis som om du gör vilken cheesecake som helst liksom. Gör pajen slÀt och fin och stÀll sedan in i kylen för att stelna till sig i minst nÄgra timmar. Godast blir som sagt om den fÄr sÀtta sig under natten!

NÀr det Àr dags att servera sÄ garnera pajen med mer grÀslök eller dill, mer tÄngkaviar och rÀdisor, eller varför inte smÄ tomater? Endast fantasin sÀtter grÀnser. Hoppas ni kommer gilla den, berÀtta gÀrna om ni har provat den! 
#1 - - Annaaaanas:

Ska försöka testa detta i sommar :D