GÄRNA CIRKUS MEN UTAN DJUR

Foto
Foto
Foto
Foto

I Lördags var jag ute pÄ nytt aktivistuppdrag - nÀmligen att göra djurens röster hörda i cirkusbranchen. Kan ni förstÄ att det fortfarande Àr tillÄtet med djur pÄ cirkus i Sverige? Cirkus Scott Àr sedan en tid tillbaka djurfria, Cirkus Brazil Jack har lyssnat och Cirkus Maximum hoppas vi kommer tillbaka som cirkus men utan djur. Kvar finns bara cirkusen som jag sjÀlv besökt som barn. 

Cirkus Olympia hade ofta förestÀllningar pÄ mark som tillhörde min pappas arbetsplats och sjÀlvklart har vi varit dÀr och sett mÄnga mÄnga mÄnga fantastiska förestÀllningar. SÄ mÄnga glittriga akrobater och fÀrgglada clowner som gick pÄ lina och svingade sig högt upp i trapetser, cirkusorkestern som varvade den dramatiska cirkusmusiken med musik frÄn populÀr kultur, och sÄ mÄnga djur som sprang runt runt i mangegen till det höga snÀrtande ljudet av den lÄnga piskan mot plastmattan och spÄnet som virvlade runt.

Hundar, hÀstar och kameler Àr det jag minns frÄn nÀr jag var liten. I Är reser de Àven med lamor, alpackor, getter och nötkreatur. De har vald djur som ses som tamdjur och har dÀrför inga vilda djur med sig. Djur som spenderar hela sina liv i smÄ burvagnar som reser runt pÄ vÀgarna, i smÄ tillfÀlliga hagar ibland bredvid en hÄrt trafikerad vÀg, som drillas att göra konster utöver deras naturliga beteenden och som tvingas in i strÄlkastar ljus framför myllrande publik och hög orkestermusik. Varför det? 

Hundarna sÄg vi inte i lördags. De tillhör Àgren till cirkusen som personligen upptrÀder med dem under förestÀllningen och brukar bo i hennes egna trailer. Men tur var vÀl det, jag minns dem frÄn nÀr jag var liten och man i pausen fick gÄ ut och titta pÄ djuren, hur de hoppade mot gallret och frÀste och morrade Ät oss barn och besökare som ville titta pÄ dem pÄ nÀra hÄll. Men vi sÄg de övriga djuren, vilka sÄklart inte Àr samma djur som nÀr jag var liten sjuÄring, men som fyller samma syfte att upptrÀda och sedan underhÄlla Àven i pausen. 

Man fÄr rida pÄ bÄde kameler och hÀstar. Har jag berÀttat att jag Àr rÀdd för hÀstar? Det Àr pÄ grund av en av Cirkus Olympias hÀstar jag skulle rida en kort bit pÄ som liten. En stor svart och jÀttefin hÀst. Men jag tyckte inte om hur den betedde sig. Ryste och skakade pÄ huvudet och vÀgrade gÄ om vart annat. Jag var övertygad om att den skulle bita mig i fötterna och vi kom inte sÄ lÄngt pÄ vÄrt lilla varv dÀr i inhÀngnaden innan jag prompt skulle hoppa av. 

Hur har djuren det pÄ cirkusen? Har de roligt? Har de scenskrÀck? Blir de stressade i den hÀr miljön eller Àr de oberörda? Det Àr sÄklart svÄrt att avgöra. Vissa av djuren vi mötte i lördags hade inget emot att Àta grÀs ur vÄra hÀnder och bli klappade pÄ sina mular medan andra bestÀmt ryggade ifrÄn dÄ man strÀckte ut sin hand och som kom fram och hÀlsade, medan andra oroligt vankade av och an uppenbart oroade av det som pÄgick runt omkring dem och djur som direkt var obekvÀma av de kedjor och spÀnnen de hade om huvud och hals.

Det handlar egentligen inte om hur just Cirkus Olympia behandlar sina djur. Det handlar om att svenskt djurskydd tillÄter det. Det handlar om att dessa smÄ transportvagnar Àr godkÀnda för dem att leva sina liv i. Det handlar om att göra som man vill bara för att man kan, bara för att djuret i sig inte kan sÀga nej. Och det gÀller alla andra sÀtt djur anvÀnds som underhÄllning, Àven om just Cirkus Olympia inte tror att vi kritiserar nÄgon annan Àn dem. HÀsthoppning och utstÀllning tillexempel. Vi Àr inte emot djur - vi Àr emot att de inte fÄr finnas till pÄ sina egna vilkor. 

Hur kÀnner ni för djur pÄ cirkus, och i andra underhÄllningsammanhang?
#1 - - Mirano:

Djur pÄ cirkus Àr ju sÄ jÀvla stört, inte ens som barn tyckte jag att det var en bra idé. Jag kommer ihÄg en gÄng nÀr dem tog in fyra hÀstar i den lilla manegen, och det var sÄ himla tydligt att dem inte ville vara dÀr. Jag blir fortfarande ledsen nÀr jag tÀnker pÄ det :(

Svar: Nej usch fy, jag vet :(
Bunny

#2 - - Annaaaanas:

Vilka fina bilder :)
Hoppas verkligen de lyssnar pÄ er nu sÄ att de slutar med djurupptrÀdanden pÄ cirkus!

Svar: AssÄ jag vet inte, mina vÀnner har kÀmpat med den hÀr cirkusen sÄ lÀnge nu. Vi rÀknade dock till runt en 50 besökare den hÀr kvÀllen vilket Àr vÀldigt lite, man kan ju hoppas att de tÀnker om sin förestÀllning snart! Vi vill ju gÀrna att de ska fortsÀtta vara cirkus!
Bunny

#3 - - Anonym:

Det Àr fan helt sjukt egentligen. Kommer ALDRIG glömma den elefant jag sÄg pÄ en jÀvla grÀsplÀtt utanför mitt jobb ett par Är tillbaka. Den var sÄ trött och ledsen! Den sorgen skar i hjÀrtat pÄ mig. Blir riktigt förbannad pÄ folk som gynnar det hÀr. <3

#4 - - Anonym:

Det Àr fan helt sjukt egentligen. Kommer ALDRIG glömma den elefant jag sÄg pÄ en jÀvla grÀsplÀtt utanför mitt jobb ett par Är tillbaka. Den var sÄ trött och ledsen! Den sorgen skar i hjÀrtat pÄ mig. Blir riktigt förbannad pÄ folk som gynnar det hÀr. <3

Svar: Eller hur! Det Àr sÄ jag upplever djuren nÀr jag ser dem pÄ cirkus ocksÄ, trötta och hÀngiga! Inte alls sÄ dÀr snabba och pigga som nÀr man ser naturprogram pÄ TVn liksom. SÄdÀr som de borde vara nÀr de fÄr göra som de vill!
Bunny