VEGAN WEDNESDAY: BREAKING NEWS - ANGORAFARM I SVERIGE

Att kÀmpa mot djurförtrycket i vÀrlden Àr helt klart det svÄraste jag nÄgonsin har gjort. Inte bara rent psykiskt med all Ängest det innebÀr, utan pÄ riktigt ocksÄ, in real life. Man kÀmpar och kÀmpar men trycks varje dag tillbaka ner i mattan dÄ nya saker dyker upp till ytan. Saker man inte trodde var möjligt, saker man inte ens i sin vildaste fantasi kunde förestÀlla sig, och saker man inte ens viste om pÄgick. Som att det tillexempel finns angorapÀlsfarmer hÀr i Sverige. 

Jag vet inte sÄ mycket mer Àn det DjurrÀttsalliansen har informerat om. Jag vet inte hur lÀnge kaninerna lever, hur de tar tillvara pÄ pÀlsen och vad som hÀnder nÀr djuren inte duger lÀngre. Allt jag vet Àr att jag Àr sÄ extremt jÀvla arg och mÄste skriva av mig lite. 

Angora Àr en superfluffig kaninras, och deras pÀls anvÀnds (av oklar anledning nuförtiden dÄ det finns sÄ mÄnga andra alternativ) pÄ samma sÀtt som tillexempel ull frÄn fÄr, lama och alpacka i klÀder. Ull frÄn angora-get kallas dock mohair som slutgiltig produkt. Det hÀr blir givetvis extra personligt för mig, sÄ vi reder ut det pÄ en gÄng. Min kÀraste lilla familjemedlem Àr hÀlften angorakanin och mina smÄ ulltussar Àr det enda jag kan tÀnka pÄ dÄ jag ser bilderna frÄn den hÀr farmen som DjurrÀttsalliansen nyss har publicerat. Jag gÄr fysiskt sönder av sÄnt hÀr. 
 
Jag vet inte vad som skrÀmmer mig mest, att det faktiskt finns angorafarmer hÀr i Sverige, eller att djuren stÄr helt utan skydd. "Sveriges fantastiska djurskydd" bryr sig inte ett dugg om övriga pÀlsdjur Àn rÀv och mink, och vi behöver ju inte direkt googla en lÀngre stund för att se hur hemskt minkarna har det hÀr i Sverige... 

SÄhÀr sÀger Jordbruksverket om övriga pÀlsdjur:
"Om du föder upp andra pÀlsdjur Àn mink och rÀv finns det inga specifika regler för exempelvis burmÄtt, men reglerna för sÀllskapsdjur Àr vÀgledande för vad du behöver göra." 
 
Och dÄ kan vi titta pÄ hur burmÄtten ser ut ett Är framöver:

 Det Àr förstÄs svÄrt att avgöra vilken storlek de hÀr djuren har, men jag skulle gissa pÄ att de ligger runt 3 - 4 kilo, sÄ sÀg att burarna Àr i alla fall 0,7 kvadratmeter. Vad Àr det ens för en yta för kaniner? Jag kan överhuvudtaget inte förstÄ att det Àr tillÄtet att ha djur som inte gör annat Àn att springa och hoppa i sÄ hÀr smÄ burar, oavsett sÀllskapskanin eller pÀlskanin. Viste ni att visa kaniner kan springa i en hastighet av 80km/h, och att mÄnga kaniner kan hoppa högre Àn en meter? Hur ska en kanin fÄ utrymme till det hÀr? Hur ska kaninen bli motiverad till att hoppa, busa, och göra binkys (ett sÄkallat glÀdjeskutt som kaniner gör nÀr de Àr lyckliga) i en sÄn hÀr miljö?

Jag önskar att jag hade möjlighet att rÀdda alla dessa djur. Hur kan man leva med sig sjÀlv dÄ man har lÄst in sÄ mÄnga djur i sÄna hÀr förhÄllanden? Hur fungerar man dÄ? Djuren har ingenstans att komma undan, inget litet hÄl att gömma sig i. Kaniner som Àr bytesdjur vill ha möjlighet att gömma sig dÄ de kÀnner sig otrygga, tillexempel. Djuren sitter ihopkurade i sina smÄ burar, ensamma i sin egen skit. Att man ens kan sÀlja vidare ull som kommer frÄn sÄna hÀr smutsiga förhÄllanden Àr ju helt otroligt.

Och hur gÄr det ens till nÀr de klipper pÀlsen pÄ dessa djur? Jag har jÀttesvÄrt att fÄ min lille kille att samarbeta med mig, och vi har kÀnt varandra i snart tvÄ Är och har daglig och nÀra kontakt med varandra - men han gillar fortfarande inte att bli klippt, trots att vi leker frisör varannan vecka. Minsta lilla stress hos en kanin kan orsaka hjÀrtstopp och döda kaninen. Hur ofta utsÀtts kaninerna för den stressen?

SÄ mÄnga frÄgor. Jag fattar noll. SÄ deppig. Jag fÄr panik för att kaninerna sitter ute i sina burar en varm sommar som denna, med all sin enorma mÀngder pÀls, dÄ rekommendationer finns om att plocka in sin utomhuskanin för att underlÀtta vÀrmen utomhus. JÀvla skitland. 
 
Sverige med sitt fantastiska jÀvla djurskydd dÀr alla djur inte ens ingÄr. 
#1 - - Abra:

Vet att det Àr extra jobbigt för dig som har tvÄ smÄ underbara kaniner, men detta gör mig ocksÄ sÄ jÀvla arg. Man mÄste kunna göra nÄgot. Starta en namninsamling för att gÄ till politiker och be de Àndra om sÄ lagarna gÀller ALLA djur, medan man arbetar med att fÄ bort alla farmer! Helvetes jÀvla mÀnniskor. Hatar mÀnniskor sÄ jÀvla mycket.

Svar: Ja, kommer följa detta och se hur de vÀljer att ta detta vidare. Helt otroligt alltsÄ. Att man ens fÄr hÄlla kaniner i bur driver mig till vansinne!
Bunny

#2 - - Annaaaanas:

Stackars smÄ angorakaniner, de som Àr sÄ fina!

Svar: Verkligen :(
Bunny

#3 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

fyfaaaan!!! Dea Axelssons Ă€r veganskt fick jag berĂ€ttat för mig nyligen, i hela kedjan frĂ„n fabrik till butik. Det kĂ€nns bra för samvetet. Produktion av pĂ€ls och animaliska "tyger" Ă€r nĂ„got jag verkligen ALDRIG har begripit... nĂ€r jag var liten satt vi pĂ„ renfĂ€ll i fjĂ€llen och jag frĂ„gade mamma vad det var. NĂ€r hon svarade minns jag att jag VÄGRADE.

Svar: Bra med sÄdana klÀdbutiker!!! :D Fattar inte att det ska vara sÄ svÄrt. Vist finns det djurfria material som inte heller Àr bra, men mÄste vi anvÀnda det som Àr dÄligt? kan vi anvÀnda oss av hÄllbara saker och betala för det istÀllet? VÀrlden...
Bunny

#4 - - Mirano:

Innan den hÀr sommaren visste jag inte ens att det fanns angorafarmar i Sverige, bilderna och filmklippen som vi har fÄtt se kom verkligen som en rejÀl jÀvla kÀftsmÀll. Och att sen fÄ se hur aktivisterna bemöts (av Àgaren, poliserna och grottmÀn pÄ facebook) medan de fridfullt stÄr utanför LisasgÄrdens Kaniner och demonstrerar gör ju inte saken bÀttre direkt..

Inte ens nÀr jag fortfarande var köttis kunde jag förstÄ hur folk kan bÀra Àkta pÀls. Det Àr bÄde barbariskt och smaklöst pÄ precis alla sÀtt och vis?

Svar: Ja alltsÄ det hÀr med LisasgÄrden kan jag inte ens kommentera hÀr pÄ bloggen pga brist pÄ ord men tillgÄng till för mÄnga svordommar. FörstÄ att Àgaren till den gÄrden Àr ordförande för hela kaninköttsföreningen? Hur i helvete ser det ut pÄ alla andra kaninfarmar? Fy faaan blir sÄ arg!
Bunny