GÄRNA CIRKUS MEN UTAN DJUR

IgÄrkvÀll var jag pÄ demo utanför Cirkus Olympia - den sista cirkusen i Sverige som envisas med att hÄlla och utnyttja djur. PÄ deras hemsida kan man lÀsa att de i Är har tjugofem olika djur med sig pÄ turnén, och dessa djur Àr lamadjur, kameler, nötkreatur, hÀstar, alpackor, getter och hundar. 

Förmodligen kommer de fortsÀtta turnéra med djur fram till den dagen som Sveriges politiker Àndrar i lagarna, eller till de gÄr i konkurs, för oavsett hur mycket vi brÄkar med dem sÄ ger de inte med sig. Antagligen kommer det tyvÀrr att bli det senare alternativet, vilket pÄ mÄnga sÀtt Àr sÄ otroligt trist.

Trist för att politikerna inte kan vakna och förbjuda djur pÄ cirkus helt, sÄ som sÄ mÄnga andra lÀnder faktiskt gör nu. Trist för att cirkusen ska behöva gÄ i konkurs och avsluta sin verksamhet enbart pÄ grund av tjurskallighet. 

Jag fÄr dÄligt samvete dÄ jag stÄr dÀr utanför entrén. Just igÄr var det ÀndÄ hyfsat mÄnga besökare, men om man jÀmför med för nÄgra Är sedan sÄ Àr det ÀndÄ inte tillrÀckligt mÄnga för att rÀknas som mÄnga. Jag fÄr dÄligt samvete dÄ jag ser de sura smÄ gubbarna med sina program i hÀnderna som stÄr och blÀnger pÄ mig. Jag fÄr dÄligt samvete över att sura Fru Bengtsson (Àgare av cirkusen) som alltid har skrÀmt mig riskerar att förlora sin verksamhet. 

Jag förstÄr att de Àr skitsura, och att de stÄr och skriker Ät oss att vi Àr dumma i huvudet som stÄr hÀr och inte rÀddar djuren i de brinnande skogarna, och att de skickar polisen efter oss. Jag fattar. Vad jag inte fattar Àr hur de inte förstÄr varför vi Àr hÀr. Att de inte förstÄr att vi inte Àr onda, tvÀrt om.

Djur pÄ cirkus Àr förlegat. Det Àr gammalt. Vi vet bÀttre nu Àn vad vi gjorde för 50 Är sedan. Jag vill gÀrna gÄ pÄ cirkus, men inte med djur. Det gÄr att ha cirkus utan djur, och det Àr Ànnu bÀttre Àn cirkus med djur!
#1 - - Mirano:

Jag sitter hÀr uppe i BorlÀnge och hoppas att Fru Bengtsson ska vakna upp och inse att det Àr 2018 snart. Att hon till slut fattar att det Àr hon som har fel. Om hon inte gör det tycker jag faktiskt att hon fÄr skylla sig sjÀlv om cirkusen gÄr i konkurs.

Ni Àr i alla fall jÀtteduktiga och modiga som om och om igen stÄr utanför entrén och sÀger ifrÄn! <3

Svar: Ja assÄ egentligen. Den som inte följer strömmen Äker ju ut liksom :(
Bunny