RECEPT: VIETNAMESISK NUDELSALLAD

Nu ska jag dela med mig av mitt senaste favorit recept! Jag blev helt sĂ„ld pĂ„ vietnamesisk mat dĂ„ vi var i Berlin. Egentligen sĂ„ld pĂ„ mat överlag, Berlin Ă€r SÅ duktiga pĂ„ mat! Anyways! Kunde inte slĂ€ppa det sĂ„ letade efter lite vegetariska vietnamesiska recept! Det hĂ€r hittade jag och vi lagade det tvĂ„ veckor i rad pĂ„ grund av SÅ GOTT!

Det hÀr behöver du (avgör sjÀlv hur mycket beroende pÄ hur mÄnga portioner, jag gÄr aldrig efter mÄtt):
Fast tofu / Purjulök / Pack Choi / Röd lök / Lite röd chili / Rödlök / Röd paprika / Morötter / Kikoman soya / Glasnudlar /Shitakesvamp / Mynta /  Kokosolja att steka i / Vitlök (ungefÀr fyra klyftor, beroende pÄ hur intense man vill ha det / Jordnötter / Saft frÄn lime / Valfri kÀlla till socker (har anvÀnt kokossocker samt agave) / Koriander (om man vill men det vill man!) / Mango om man vill

Börja förbereda med att hacka och slizea upp allting! Alla grönsaker vill man ha i smÄ smala strimlor. Tokhacka upp din pak choi och din purjolök! NÀr det gÀller löken, gÄ efter smak, öka mÀngd efter tycke och smak. Vitlöken kan du pressa senare om du vill! 

Innan vi börjar tillaga maten förbereder vi vÄra glasnudlar enligt anvisning pÄ förpackningen. I mitt fall innebar det vattenbad i minst femtion minuter innan kokning pÄ en minut, haha.

Tofun Äker först i wokpannan. Stek den pÄ medelhög vÀrme i kokosolja till den blivit hÀrligt jÀmnbrun över alla ytor! LÀgg sedan Ät sidan pÄ en bit hushÄllspapper för att rinna av det mesta av oljan! 

Glöm inte dricka vatten!

SÀnk vÀrmen ett steg och frÀs upp din purjolök och rödlök i lite ny kokosolja. Ha sedan i parpika och morötter och vÀrm pÄ tills de börjar mjukna lite. Om du vill kan du ha pÄ nÄgra droppar soya för lite mer smak! Ha sedan i dina shitakesvampar om du vill ha sÄna, vi tillagade en gÄng med och en gÄng utan, bÄda var smaskens!

NÀr grönsakerna börjar kÀnnas nÀstan redo sÄ rör ner all din pak choi, och lÀmna pannan att gosa till sig ordentligt, under omrörning emellanÄt. 

Nu kan du passa pÄ att göra din soya dressing om du vill. Om du vill ge den extra sting sÄ tillred denna innan du börjar med maten sÄ den fÄr dra en stund! Blanda ungefÀr tvÄ deciliter kikkoman soya med saft frÄn lime, jag började med en matsked och smakade sedan av. Jag gillar nÀr det Àr syrligt! TillsÀtt socker, ungefÀr en halv deciliter vanligt strö socker, lite mindre om du anvÀnde agave sirap. Börja med mindre och tillsÀtt mer sedan. Avsluta med att pressa i din vitlök och om du vill hackad chili!

DĂ€refter fightas vi med very sticky glasnudlar och försöker brotta ner dem ihop med alla gosiga grönsaker, och ha gĂ€rna i lite fĂ€rsk hackad mynta samt koriander - SÅ GOTT!

Servera med krossade jordnötter, fÀrsk strimlad mango och din soya dressing and enjoy this masterpiece of a meal! Haha, hoppas ni gillar, berÀtta gÀrna om ni ska prova, om ni gillade eller om ni som alla andra hatar koriander! 
#1 - - Saga:

Damn, det hÀr mÄste jag prova! :D

Svar: Ja det mÄste du!!
Bunny