RECEPT: SOLIG TOMATSÅS

Viste ni att tomater Àr en frukt och inte en grönsak? Viste ni att tomater Àr som nyttigast nÀr de har blivit uppvÀrmda? Viste ni att en kombination av cocktailtomater och soltorkade tomater blir en helt magisk mÄltid? Viste ni att det inte finns en grÀns för hur mÄnga foton man kan ta i en gryta? Jag ska berÀtta mer! 
 
Tomater Àr fulla av c-vitamin, krom, kalium och folat. Det sÀgs att tomat motverkar att kÀrlen Äldras vilket ju Àr tiptop, sÄ vi slipper stroke och minnesförluster osv. Eventuellt sÄ bidrar tomat Àven till att minska synliga rynkor! Tomtatens starka pigment Lykopen fungerar som en sorts antioxidant i form av solfaktor. Lykopen skyddar frÄn skadliga UV-strÄlar, och för att fÄ i sig sÄ mycket lykopen som möjligt ska man helst koka/tillaga tomaten dÄ lykopenet frigörs vid vÀrmning! För att ta upp det hÀr lykopenet sÄ ska man tÀnka pÄ att Àta fett i sin mat sÄ lykopenen har nÄgot att Äka snÄlskjuts pÄ ut i kroppen liksom. Och vet ni, den hÀr matrÀtten Àr helt perfekt för det! Det hÀr behöver du för att göra fyra portioner av en superenkel och solig tomatsÄs: 

Valfri form av pasta / En burk soltorkade tomater / Passerade tomater eller krossade - helt enkelt vad man gillar bÀst / En stor paprika, eller tvÄ smÄ som i mitt fall / Agave sirap / Salt / Peppar / och Àven lite vitlök efter smak samt rödlök, men jag glömde ta med dem pÄ bilden / Fryst hackad basilika eller fÀrsk 

Börja med att hÀlla av oljan frÄn de soltorkade tomaterna i din gryta och puttra pÄ lite lÄg vÀrme ihop med rödlöken! Dela sedan de soltorkade tomaterna i valfri storlek! Jag tycker det Àr goast om de Àr lite mindre och liksom försvinner in i sÄsen! 

Skölj och skiva sedan din paprika! Jag tyckte det var supergott att göra lite mindre och smalare strimlor, men vill man ha lite mer tuggmotstÄnd kan man sÄklart göra de helt efter vilken storlek man vill! Skölj sedan dina cocktail tomater och kasta ner de i grytan ocksÄ. LÄt detta sen puttra i nÄgra minuter ihop med valfri mÀngd basilika, salt, peppar och agavesirap. Tog ungefÀr tvÄ teskedar sirap! Vanligt socker gÄr ocksÄ bra men dÄ mÄste du minska mÀngden! NÀr detta har gosat in sig en liten stund sÄ hÀll pÄ ditt val av tomatsÄs och lÄt sedan grytan puttra i ungefÀr tjugo minuter. Tomaterna ska bli sÄ dÀr gosigt mjuka och liksom spricka lite i skalet! 

Koka upp pastan enligt anvisningarna pÄ förpackningen, och nÀr bÄde pastan och sÄsen Àr klar sÄ Àr det dags för dem bÄda att mötas. Jag rörde om ordentligt i grytan för att verkligen drÀnka min pennepasta, vilket Àr mitt personliga val för extremt sÄsiga pastasÄser! SÄ att sÄsen verkligen letar sig in överallt! 

Servera, Ă€t och njut av kanske det godaste du kommer att Ă€ta detta Ă„ret. AlltsĂ„ jag skojar inte, det var SÅ gott!

 
#1 - - A M:

Mums sÄ gott, fina bilder!

Svar: Det var verkligen helt sjukt gott haha!
Bunny

#2 - - Sanna:

Ser jÀttegott ut! Kolla gÀrna in mitt senaste recept ocksÄ!

#3 - - Annaaaanas:

Yum sÄ gott det ser ut! :D

Svar: SÅ GOTT!
Bunny