STiLKOLL - GOTH

Den senaste tiden har jag fÄtt mycket frÄgor och kommentarer angÄende min stil. Vad inspirerar mig, och vad kallar jag min stil och sÄ vidare. Jag brukar svara "goth". Men vad Àr det egentligen? De flesta tÀnker nog pÄ nÄgot sÄnt hÀr dÄ de hör benÀmningen goth i klÀdvÀg;



Det Àr sÄna hÀr (otroligt fina) outfits som brukar dyka upp om man googlar pÄ goth.
Men det stÀmmer inte helt, för detta Àr en nyare stil, sÄ kallad gothic lolita. De har inspirerats av gothkulturens stil vad gÀller nitar, nÀtplagg, kedjor, piercings och smink, men inte mycket mer Àn sÄ. Faktum Àr att musiken till den hÀr klÀdstilen inte ens stÀmmer in i musikkategorin goth (men mer om det nÄgon annan gÄng!).



Jag Àr mest inspirerad av den riktiga gothstilen som dök upp efter sjuttiotalet ur punken. Vad som skiljer gothen frÄn punken Àr tuperade hÄr (mmmm stort och fluffigt ska det vara) och ofta mycket bredare och större tuppkammar (deathhawks). PÄ fötterna syns ofta myggjagare eller platÄskor. SjÀlva klÀdstilen Àr lite elegantare Àn punken, mycket sammet och spets och pÀls (fusk sÄklart!), men det bryts snyggt av med skinnjackor, nitar och rippade strumbpyxor.

Och, jag sÀger inte att jag har stilen "goth". Jag inspireras. Inga missförstÄnd nu ^^
#1 - - M:

JassÄ du, jag trodde att det hÀr var gothic lolita: http://www.fantasygothicwaltz.com/img/egl.jpg

VĂ€ldigt likt vanlig lolita stil: http://hwryttarna.blogg.se/images/2012/lolitor_182699002.jpg?iact=hc&vpx=645&vpy=142&dur=945&hovh=216&hovw=234&tx=98&ty=119&sig=110276366020597722111&ei=VDkQT72kJur74QSpoKzbAw&page=1&tbnh=141&tbnw=153&start=0&ndsp=39&ved=1t:429,r:4,s:0

Fast svart. Det Àr just dÀrför den heter gothic lolita.

Det du kallar gothic lolita skulle jag snarare kalla moderna finklÀdda gothare.

Det du inspireras av skulle jag kalla 80tals goth.



Ledsen att det blev lÄnga lÀnkar men hoppas det gÄr bra att titta ÀndÄ.

#2 - - alexandra:

Haha tror jag faktiskt hÄller med "m", fast ja, stilar Àr ju det mest diffusa som finns typ haha! För det du kallar goth Àr HELT klart det jag ser som det, men Àven det ovanför, fast mer over the top. ;(

#3 - - helene:

Jag antar att vad de flesta tror Àr gotch inom musik egentligen Àr gothic metal. Jag tror inte alla som ser sig sjÀlva som "gothare" lyssnar pÄ t.ex. bauhaus...

#4 - - Gosia:

Tycker att synth-klÀder brukar vara vÀldigt lika goth frÄn 70-80talet... men rÀtta mig om jag har fel :o

Haha

#5 - - Gosia:

Okej... jag var kanske otydlig iofs, den Àldre synth-stilen menar jag sÄ klart! :)

Killar med hlavrakad huvud, lite lÀngre lugg... mmm kan vara riktigt snyggt det med höhö

#6 - - pimpXprincess:

Jag tror att alla har sin egna lilla bild av goth. Det beror nog helt pÄ hur insatt man Àr :)