HARRY POTTER FRÅGA

hej! jag blev sÄ glad att jag Àntligen hittat nÄn som Àlskar harry lika mycket som mig. men jag har ett par oklarheter frÄn boken som jag inte har fÄtt svar pÄ frÄn nÄgon sÄ tÀnkte frÄga dig :) jooo, varför kan harry inte se testralerna tidigare? han har ju redan sett sin mammma dö nÀr han var liten. och sen nÀr harry gick till voldemort i skogen sÄ var han ju herre över döden och jag förstÄr hur han va det ocksÄ och allting. men jag förstÄr inte hur voldemort inte kunde "överta" makten över the elder wand (vet inte va den heter pÄ svenska) nÀr han "dödade" harry. :)

PÄ den första frÄgan sÄ kan jag inte Àrligt sÀga att jag vet hur det ligger till, men det Àr sÄhÀr jag uppfattat det. Anledningen till att han inte ser Testralerna förens efter han fÄtt Cedric dö, tror jag, Àr för att dÄ han var ett Är inte uppfattade att hans mamma faktiskt dog. Ingen har minnen av sina mamma frÄn den tiden. Det Àr inte förens man kommer upp i tvÄ - fyra Ärs Äldern som man kan komma ihÄg sÄdana saker. SÄ tror jag att det Àr. Andra Harry Potter-fans, har ni nÄn koll pÄ detta?



Som ni sÀkert vet sÄ finns ju en del av Voldemort i Harry, och det Àr den delen som dör, dÄ Voldemort "dödar" Harry.
Det Àr dÀrför Voldemort ocksÄ faller ihop. I och med att han blir svagare och svagare för varje del av hans sjÀl som förgörs. Och dÄ Àr det helt enkelt sÄ att eftersom det var han och inte Harry som dog sÄ fÄr han inte makten över trollstaven.
#1 - - Theresa:

jag har faktiskt ocksÄ tÀnk pÄ de dÀr med att han inte kunde se trestralerna först, men ditt svar verkar rimligt :p

#2 - - Sara:

Jag har tÀnkt att det Àr likadant som du förklarade. Det var det enda jag kom pÄ nÀr jag funderade kring det.

#3 - - Alice:

förbannat bra frÄgor. Och det kan nog ligga nÄgonting i det du sÀger gÀllande de bÄda funderingarna.

DÀremot Àr det ju ÀndÄ en magisk vÀrld han lever i, sÄ jag kan tycka att Harry borde ha sett Testralerna tidigare, Àven om han inte minns hÀndelsen dÄ hans mor dog. fast det Àr ju min tolkning av det hela. det kan mycket vÀl vara sÄ att du och JK Rowling tÀnker likadant.

#4 - - ZOOFIE:

Har ocksÄ tolkat det med testralerna sÄdÀr, jag tror att det Àr sÄ.

#5 - - Erica:

AngÄende testralerna sÄ har jag tolkat det exakt likadant som du. :-) Jag tycker att det kÀnns ganska logiskt.

#6 - - Random hp fan:

Malfoy avvÀpnade Dumbeldore i astronomitornet (och snape dödade honom). Men Malfoy var ÀndÄ den rÀtta Àgaren, eftersom han avvÀpnade honom. Sedan avvÀpnade Harry Malfoy @ Malfoys manor = Harry blir det rÀtta Àgaren :)

Svar: Eh ja. Men det Àr inte det jag har svarat pÄ hÀr :) Det finns ocksÄ hÀr i bloggen.
Bunny

#7 - - SVAR TILL RANDOM HP FAN:

HÄR har du det inlĂ€gget du svarade pĂ„: http://bunnydrugz.blogg.se/2011/july/utkast-juli-13-2011-1.html