VADÅ ROCKMUSiK?

I vÄr bil har vi bilsteron instÀlld pÄ radiokanalen "Rock Klassiker". En ganska trÄkig radiokanal enligt min Äsikt. De spelar, som det lÄter, rock klassiker, vilket enligt dem Àr en blandning mellan heavy metal, rock och av nÄgon anledning punk.. Det trÄkiga Àr att det Àr typ hundra lÄtar de spelar om och om igen..

IgÄr spelades den hÀr lÄten, TNT av AC/DC. Tanken slog mig. Soundet pÄ just denna lÄten Àr inte sÀrskilt rocknroll?

Jag tycker den Àr rÀtt sÄ lam och trist genom hela lÄten, och ger inte mig nÄgon rockkÀnsla alls. DÄ tycker jag typ att Ich Brech Aus med Tokio Hotel Àr lika mycket rock!

Vad definierar rockmusik?
Jag brukar fundera pÄ det, och tanken slog mig hÄrt igÄr dÄ jag hörde TNT. Tokio Hotel "fÄr" ju inte klassas som rock... Jag tycker en rocklÄt ska innehÄlla riv och tyngd, vilket jag tycker att Tokio Hotel erbjuder mer Àn AC/DC om man jÀmför dessa tvÄ lÄtarna. AC/DC Àr inget band jag lyssnar pÄ över huvudtaget, sÄ jag kan inte uttrycka mig om resten av deras lÄtar. Bara en fundering liksom!
#1 - - felicia.:

rock för mig Àr attityd och kÀnsla. hur den fÄr dig levande. AC/DC Àr ett rockband. De Àr grunden till mycket. De var rÄare Àn den musiken som fanns dÄ. Och för mig Àr de sÄ fortfarande. Den rocken Àr mer i sÄngen, attityden och texten Àn vad nutidsrock Àr dÄ de Àr mer fokus pÄ hÄrdare rock med inget innebörd.

#2 - - Anna:

Tacka vet jag Bandit ;)

#3 - - pimpXprincess:

Den spelas förmodligen för att det Àr just ACDC, ett vÀlkÀnt rockband. Det finns mycket rock, sÄ för mig beror det pÄ vad man menar nÀr man sÀger rock. Genren rock Àr vÀÀÀÀldigt bred, men ordet rock för mig Àr lite smalare. DÀr klassar jag inte in musik som har metal/punk/pop/whatever-feeling trots att grunden Àr rock. Genrer Àr svÄra.