SVAR PÅ KOMMENTAR

Ni som inte vet hur Harry Potter slutar och inte vill veta det förens ni sett filmen/lÀst boken, bör inte lÀsa detta hÀr!

"jag har en liten undran. jag förstÄr inte riktigt dethÀr med snape (Àr han ond eller?), halvblodsprinsen och dödsrelikerna. hade varit supertacksam om du kunde förklara sÄ smÄtt för mig. puss och kram. du verkar vara sjukt awesome :)"

Först och frÀmst, att jag Àr sÀrskilt awesome tvivlar jag pÄ, men tack i alla fall!

Jag antar att du inte lĂ€st den senaste boken? Utan att spoila nĂ„gra detaljer sĂ„ kan jag sĂ€ga att man fĂ„r rĂ€tt sĂ„ dĂ„ligt samvete över hur mycket man har hatat Professor Snape. Man har liksom Harry trotsat Professor Dumbledores tillit till Snape. Åh som jag hatade honom dĂ„ han dödat Dumbledore... och sen blev man bara sĂ„ paff dĂ„ man i sista delen av sista boken fĂ„r reda pĂ„ att hans död sedan lĂ€nge varit planerad att utföras av professor Snape. Jag kan vĂ€l sĂ€ga som sĂ„ att under alla Harrys levnadsĂ„r sĂ„ var han ingen dödsĂ€tare.

Vad gÀller Halvblodsprinsen sÄ vet jag inte vad du vill att jag ska förklara? SjÀlva namnet eller? Det kommer frÄn att Snape sjÀlv var halvblod. Hans mamma var hÀxa och hans pappa var mugglare. Och hans mammas namn var Eileen Prince. Halfblood Prince. Halvblodsprinsen. Harry fÄr ju tag pÄ hans gamla skolbok, som han lÀr sig av och influeras av i hela sjÀtte boken. Han vet dock inte att det Àr Snape som har antecknat (under namnet Halvblodsprinsen) och hjÀlpt honom..

Och vad gÀller Dödsrelikerna? Vad vill du veta? ^^ Dödsrelikerna Àr tre magiska ting som Àr tillverkade för lÀnge lÀnge sen. Tillsammans gör det Àgaren enormt mÀktig. FlÀderstaven, Osynlighetsmantlen och UppstÄndelsestenen. DÀrför Àr de sÄ eftertraktade och historien bakom tingen sÄ blodig. Trollstaven sÀgs vara mÀktigare Àn alla andra. Professor Dumbledore Àr dess senasate Àgare, tills Voldemort bryter sig in i hans grav eftersom han tror att med en oövervinnerlig trollstav kan han döda Harry.
UppstÄndelsestenen anvÀnds för att Äterkalla de döda. Inte som inferier (typ, zombies?) eller sÄ, utan mer som ett spöke. NÄgot som Voldemort inte Àr intresserad av dÄ han Àr rÀdd för döden, och han anvÀnder stenen (som Àr monterad pÄ en ring) till att göra en horoxrux, eftersom det Àr en Àgodel frÄn Salazar Slytherin.
Vad gÀller Osynlighetsmantlen sÄ Àger ju Harry den. Denna liksom ringen med UppstÄndelsestenen gÄr i arv inom familjen. Och liksom stenen sÄ ser Voldemort inte den för vad den Àr. Alla tre ting Àr mÀktiga ihop. Man blir herre över döden. Och vore inte det nÄtt för Voldemort himself?


Symbolen för Dödsrelikerna. Trianglen för mantlen, cirklen för stenen och strecket för staven.


Vilken uppsats det hÀr blev, haha! Allt skrivet bara frÄn huvudet. Skulle kunna fortsÀtta i all evighet. För historien  kring det hÀr Àr sÄ sÄ sÄ sÄ sÄ stoor! Men som sagt, vet inte exakt vad du undrar över ^^ Skriv gÀrna igen om nÄtt annat Àr konstigt!

#1 - - helene:

Jag har en sak jag undrar över nÀr det kommer till sista boken. I slutet nÀr Harry och Voldemort duellerar sÄ förklarar ju Harry en hel del saker för Voldemort. Bl.a. förklarade Harry att han sjÀlv var flÀderstavens rÀttmÀtiga Àgare. Han sa varför, det handlade om Draco Malfoy tror jag... Men jag förstod ÀndÄ inte. Vet du hur det hÀnger ihop? =)

#2 - - mathilda:

tack för förklaringen!

det var i sjÀlva verket en vÀn till mig som undrade, men jag visste inte hur jag skulle förklara det pÄ enklaste sett, eftersom det Àr som du sÀger, vÀldigt vÀldigt mycket detaljer.

jag har precis kommit hem efter att ha sett filmen nu. vad konstigt det kÀnns. det Àr slut. sÄ mÄnga Är av vÀntan och nu Àr det slut. jag önskar jag kunde hÄlla tillbaks tÄrarna.