30 DAYS OF HARRY POTTER


De har inte förÀndrat mitt liv. Om jag hade börjat lÀsa dem nu, sÄ kanske. Men jag har vÀxt upp med dem.

Julen 1999 (dÄ jag var nio) sÄ fick jag den första boken. Bilden pÄ omslaget var fantastiskt. Givetvis var jag fast direkt. Jag minns vid nÀsta vinter, dÄ jag fick den andra boken. Jag och min moster stod i mormors kök. Vid tio Ärs Älder började jag vÀnta pÄ mitt eget Hogwarts brev. Jag vÀntade lÀnge, lÄngt efter att jag blev elva.

Jag har aldrig varit ensam, men jag har aldrig heller brytt mig om att leka/umgÄs med vÀnner.
DÄ andra spelade fotboll pÄ rasterna satt jag och lÀste. DÄ de andra gjorde sina lÀxor satt jag och lÀste. DÄ de andra började titta pÄ Big Brother och Skilda VÀrldar dÄ satt jag och lÀste. DÄ de andra började festa satt och lÀste. Jag fyllde vÀggarna pÄ mitt rum med teckningar, posters och tidningsurklipp. Med stjÀrnor i taket, givetvis.

Det betyder sÄ otroligt mycket för mig.
De har blivit verklighet för mig. Det Àr halva min barndom, frÄn den tiden man har minnen ifrÄn. Jag kan allt och jag vet allt. För jag har sett och hört om allt. Alla karraktÀrer Àr verkliga och jag grÄter floder dÄ nÄgon dör. Haha, jag minns dÄ jag lÀste om dÄ Dumbledore dog. Precis dÄ det hÀnt kom mami hem frÄn affÀren och jag störtade ner för trappan och stirrade pÄ henne. "Vad har hÀnt?" frÄgade hon och jag började stortjuta, "Dumbledore Àr död!"

Det Àr inte bara att historien Àr fantastisk. Hemsk och underbar. Viste ni att den Àr baserad pÄ hÀndelserna under andra vÀrldskriget? En ond ledare som anser att bara ett folkslag ska fÄ styra och leva. J.K Rowling Àr ett geni, och imponerar som tusan. Hon Àr otrolig. Hur kan man skapa en sÄn hÀr vÀrld? 

#1 - - Anna:

HÄller med dig till punkt och pricka! J.K Àr ett geni och hela den vÀrlden har blivit som en verklighet för en och betytt sÄ himla mycket under ens uppvÀxt (och gör fortfarande.) Men nu blev jag plötsligt hemskt förvirrad, kom inte första HPboken ut pÄ svenska 1999 och 1997 pÄ engelska eller tÀnker jag helt fel nu? :)