ATT KUNNA SHOPPA UTAN PENGAR

MÄnga reagerar pÄ mitt shoppingintresse. Hur kan jag shoppa sÄ mycket dÄ jag inte har nÄgot fast jobb som ger mig en inkomst? Jag Àr med i nÄgot som kallas ungdomsgarantin, vilket gör att jag under en period dÄ jag söker jobb fÄr ekonomisk ersÀttning. Det Àr inga pengar man överlever pÄ, men det Àr alltid nÄgot! Förutom det tjÀnar jag mina pengar genom att hÄlla danspass pÄ en fritidsförening hÀr dÀr jag bor, och Àven stÀda föreningens gymlokal! För extra plus i kassan sÄ sÀljer jag mycket, mina avlagda plagg och saker som jag syr efter bestÀllning! Och sen har jag ju mina knep dÄ det gÀller shopping;

Fönstershoppa i webbutikerna! PÄ sÄ sÀtt vet du redan vad du Àr ute efter nÀr det Àr dags för nÀsta shoppingtur! + Du kan ocksÄ passa pÄ att se efter om det finns fler butiker som har liknande plagg? Hur Àr prisskillnaden?

Saker som man bara ska ha för en sÀssong behöver man inte lÀgga sÄ mycket pengar pÄ. Linnen och sÄnt. Jag köper aaaldrig toppar eller linnen för över 149 kronor. Jeans och jackor kan man lÀgga lite mer pÄ. Lika sÄ strumpbyxor, för att unvika att de gÄr sönder och du heela tiden mÄste köpa nya...

Hitta nÄgot snyggt plagg men du vet inte vad du ska ha det till? Vad matchar det, och Àr det en fÀrg du verkligen anvÀnder? Nej kanske inte. Men det Àr ju fint... Om du inte kommer pÄ till vad eller till nÀr du kan ha plagget, sÄ Àr det inte meningen att du ska ha det. Det blir pengar som bara hÀnger i garderoben till ingen nytta.

Skaffa dig ett konto pÄ Gratisbio och samla ihop poÀng och fÄ gratis presentkort ;D

Shoppa mycket pÄ rea! LÀtt för mig att sÀga, jag har alltid tur med reafynd. Men om man bara letar, eller Àr snabbt ute, sÄ kan man fÄ tag pÄ det man vill ha. Har du hittat nÄgot du vill ha, men du tycker fortfarande priset inte Àr tilltalande? Chansa och lÄt det hÀnga kvar, om nÄgra veckor sÄ sÀnks reapriset Ànnu mer!

Om du har en smartphone, sÄ ladda ner dina favoritbutikers appar (om det finns nÄgra, sÄklart). BÄde H&M och Gina Tricot (eller varför inte McDonalds?) tillexempel har erbjudande som du kan ta del av dÄ! Ofta innebÀr det ju rabatter och liknande!

RÀkna ut i förvÀg hur mycket pengar du vill spendera, om du kan, ta i sÄ fall bara med dig den summan.

Sista och bÀsta tipset: Shoppa secondhand! PÄ nÀtet (tradera) eller inne i stan, utbudet Àr stort! Och billigt!
#1 - - INGRID W:

MYCKET bra tips! jag fÄr ocksÄ reaktioner pÄ hur jag kan shoppa sÄ mycket (det ska vÀl folk skita i, haha!) men jag kör mycket med second hand och rea osv. var ocksÄ med i ungdomsgarantin förut, inte ett lÀtt samhÀlle man lever i..

#2 - - felicia.:

VĂ€ldans bra tips :)